لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

سفارت اکوادور دسترسی جولین آسانژ به اینترنت را قطع کرد


جولین آسانژ، از بنیانگذاران ویکی‌لیکس.
جولین آسانژ، از بنیانگذاران ویکی‌لیکس.

دولت اکوادور گفته است، دسترسی جولین آسانژ، از بنیانگذاران ویکی‌لیکس که نزدیک به پنج سال است در سفارت این کشور در لندن پناه گرفته، را به جهان خارج محدود می‌کند.

مقامات دولت اکوادور روز چهارشنبه هشتم فروردین گفتند این تصمیم را به دلیل فعالیت‌های جولین آسانژ در شبکه‌های اجتماعی گرفته‌اند.

آنها افزودند: فعالیت‌های جولین آسانژ در فضای مجازی، ممکن است دیگر کشورها را آزرده کرده و در روابط ما مشکل ایجاد کند.

دولت اکوادور در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «دولت اکوادور باور دارد رفتار آسانژ از طریق پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، روابط خوب اکوادور با بریتانیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد».

اکوادور می‌گوید اگر آسانژ به توافقی که متعهد شده و آن را امضا کرده وفادار نماند، اقدامات بیشتری در راه خواهد بود. گزارش شده که در توافق امضا شده با آسانژ و در زمان اعطای پناهندگی، او از فرستادن پیام‌های تحریک‌آمیز درباره دیگر کشورها منع شده است.

این گزارش می‌گوید حامیان آقای آسانژ در شبکه‌های اجتماعی کمپینی با عنوان «به جولیان اجازه ارتباط دهید» راه انداخته‌اند. این کمپین از مردم در لندن خواسته که مقابل سفارت اکوادور رفته و حمایت خود از جولین آسانژ را نشان دهند و از دیپلمات‌ها بخواهند اجازه دسترسی دوباره او به اینترنت را بدهند.

جولین آسانژ از بیم استرداد به سوئد در مورد بررسی پرونده جنسی، پنج سال پیش به سفارت اکوادور گریخت و از آن زمان در ساختمان سفارت زندگی می‌کند.

او اتهام تجاوز را تکذیب کرده و در این فاصله، تعقیب قضایی او توسط دادگاه‌های سوئد نيز لغو شده است. با این حال، دادگاهی در لندن و در بهمن ماه سال پیش، تقاضای جولیان آسانژ برای لغو حکم بازداشت او را رد کرد.

آقای آسانژ آن زمان گفته بود اگر به سوئد مسترد شود، دولت سوئد او را برای تعقیب قضایی به آمریکا تحویل خواهد داد. جولین آسانژ در زمان انتشار مبادلات درون سازمانی وزارت خارجه آمریکا و سفیران این کشور، از سوی مقام‌های آمریکایی مورد انتقاد قرار گرفت.

از نگاه طرفدارانش، آقای آسانژ یک قهرمان افشاگری در مورد سوء استفاده حکومت‌ها از قدرت است. اما مخالفان و منتقدانش او را یک مجرم تلقی می‌کنند که با افشای اسرار محرمانه امنیت کشورهای غربی و زندگی مردم در بسیاری از کشورها را به خطر انداخته است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG