لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

ویکی‌لیکس: کشف نرم‌افزارهای جاسوسی سازمان سی‌آی‌ای


سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که ویکی‌لیکس به دستگاه‌های امنیتی روسیه متصل است، اتهامی که ویکی‌لیکس آن را رد می‌کند.
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که ویکی‌لیکس به دستگاه‌های امنیتی روسیه متصل است، اتهامی که ویکی‌لیکس آن را رد می‌کند.

وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند با انتشار اسناد محرمانه‌ای ادعا کرد که توانسته نرم‌افزارهایی را کشف کند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) با استفاده از آن به هک کردن گوشی‌های تلفن، تلویزیون‌های هوشمند خانه‌ها و دیگر ابزارهای ارتباطاتی اقدام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مهم‌ترین ادعاهای ویکی‌لیکس این است که سازمان سی‌آی‌ای با همکاری دیگر سازمان‎های آمریکایی و خارجی توانسته است با هک کردن گوشی‌های تلفنی که از پلت‌فرم اندروید استفاده می‌کنند، کُدگذاری‌ اپلیکیشن‌های پرطرفداری مانند واتس‌آپ، تلگرام و سیگنال را دور بزند.

کمپانی گوگل حاضر به اظهار نظر در این باره نشده اما اعلام کرده است که در حال تحقیق درباره‌ی این موضوع است. مقامات رسمی آمریکا هم از این‌که ویکی‌لیکس این اطلاعات را از کجا به دست آورده است اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

ویکی‌لیکس که ریاست آن را جولیان آسانژ بر عهده دارد اعلام کرده اسنادی که روز سه‌شنبه منتشر شده، نخستین بخش از مجموعه اطلاعاتی‌ست که از سازمان سی‌آی‌ای در این رابطه کشف کرده و شامل صدها میلیون خطوط رمز است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که ویکی‌لیکس به دستگاه‌های امنیتی روسیه متصل است، اتهامی که ویکی‌لیکس آن را رد کرده است.

دوران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، ویکی‌لیکس ایمیل‌های درون حزبی بالاترین مقامات حزب دموکرات را منتشر کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تشخیص دادند مسکو در هک شدن این ایمیل‌ها دست داشته‌اند. انتشار این ایمیل‌ها آن زمان منجر به استعفای دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات، از سمت خود شد.

XS
SM
MD
LG