لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

سوئد اتهام تجاوز جنسی علیه جولیان آسانژ را مختومه اعلام کرد


جولیان آسانژ پس از مختومه شدن اتهام تجاوز جنسی گفت که این دوره هفت ساله را نمی‌بخشد و فراموش نمی‌کند.
جولیان آسانژ پس از مختومه شدن اتهام تجاوز جنسی گفت که این دوره هفت ساله را نمی‌بخشد و فراموش نمی‌کند.

داستانی سوئد روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، پرونده تحقیقات علیه جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت «ویکی لیکس»، به اتهام تجاوز جنسی را «مختومه» اعلام کرد. با این همه، مقام‌های بریتانیا گفتند که حکم بازداشت آقای آسانژ در آن کشور به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز جمعه آخرین مهلت دادستانی سوئد برای تمدید حکم بازداشت جولیان آسانژ و یا پایان دادن به تحقیقات بود.

خبر مختومه شدن اتهام تجاوز جنسی علیه بنیانگذار سایت ویکی لیکس در شرایطی اعلام شد که دادگاهی در سوئد، روز ۲۶ شهریور سال گذشته، حکم بازداشت جولیان آسانژ را تأیید کرده بود.

در این میان، مقام‌های بریتانیایی گفتند که جولیان آسانژ در صورت خروج از سفارت اکوادور بازداشت خواهد شد. اما به گفته پر ساموئلسون، وکیل مدافع بنیانگذار ویکی لیکس، مختومه شدن اتهام تجاوز جنسی،‌ «پیروزی کامل» برای موکلش به حساب می‌آید.

جولیان آسانژ نیز در واکنش به این خبر گفت که زندانی شدن خود در هفت سال گذشته را نمی‌بخشد و فراموش نمی‌کند.

بنیانگذار ویکی لیکس افزود که در این مدت، فرزندانش بزرگ شدند و در عین حال، به او تهمت زده شد. منظور آقای آسانژ، اتهام تجاوز جنسی بود.

همچنین خبرگزاری روسی تاس گزارش کرده است که آقای آسانژ از فرانسه درخوایت پناهندگی سیاسی کرده، و وکیل او ابراز نظر کرده که فرانسه بهتر است به او پناهندگی سیاسی دهد.

در همین حال،‌ گوئیلااومه لانگ وزیر خارجه اکوادور، از بریتانیا خواست تا سفر امن جولیان آسانژ به خارج از آن کشور را تضمین کنند.

جولیان آسانژ در خرداد ۱۳۹۱ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد تا مانع استرداد خود به سوئدشود. آقای آسانژ که استرالیایی ا‌ست، از طرف دولت سوئد، به اتهام «تجاوز» تحت تعقیب قرار گرفته بود.اما او این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است استرداد به سوئد بهانه‌ ا‌ست تا او در نهایت به آمریکا فرستاده شود.

در آمریکا به خاطر افشاگری‌های وبسایت ویکی لیکس، یک پرونده قضایی علیه آقای آسانژ تشکیل شده و در صورت محاکمه، او ممکن است به مجازات سنگینی محکوم شود.

در این ارتباط، جف سشنز، دادستان کل آمریکا، روز دهم اردیبهشت گفت که دستگیری بنیانگذار ویکی لیکس برای این کشور در اولویت قرار دارد.

جولیان آسانژ آخرین بار پس از انتشار گزارش یک کمیته تحقیق سازمان ملل متحد در ماه فوریه ۲۰۱۶ خواستار لغو حکم بازداشت خود شده بود.

کمیته تحقیق سازمان ملل متحد متشکل از کارشناسان حقوقی این نهاد اعلام کردند که اقامت آقای آسانژ در سفارت اکوادور مصداق بازداشت غیرقانونی است، او باید بدون هیچ قید و شرطی آزاد باشد تا این محل را ترک کند و به خاطر چند سالی که حق خروج از این محل را نداشته باید خسارت دریافت کند.

ویکی لیکس خود را یک سازمان غیر انتفاعی بین المللی معرفی می کند، از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون با مدیریت جولیان آسانژ در حال انتشار دهها هزار سند محرمانه از دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی جهان، و عمدتاً از آمریکا، بوده است.

ویکی لیکس چند هفته پیش حدود هشت هزار مدرک را منتشر کرد که براساس آنها، سازمان «سی‌آی‌ای» برای رخنه و جاسوسی در کامپیوترها، از موبایل‌ها و حتی تلویزیون‌های هوشمند افراد مورد نظرش استفاده می کند.

ویکی لیکس فعالیتش را با هدف دفاع و حفظ آزادی‌های مدنی می خواند اما آمریکا و کشورهای مختلف آن را ناقض قوانین و عاملی برای ناامن سازی فضای بین المللی می دانند.

در این میان، مایک پومپئو،‌ رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز ۲۶ فروردین،‌ ویکی لیکس را به عنوان «سازمان اطلاعاتی دشمن» توصیف و فعالیت این گروه افشاگر را محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG