لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۵

آمریکا به شهروندان خود درباره سفر به عربستان هشدار داد


نیروهای امنیتی عربستان در مقابل یک مسجد در جده عربستان.
نیروهای امنیتی عربستان در مقابل یک مسجد در جده عربستان.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه از شهروندان این کشور خواسته است به هنگام سفر به عربستان «خطرات ناشی» از تهدیدهای تروریستی و همچنین حملات موشکی شبه نظامیان شیعه حوثی یمن را در نظر بگیرند.

عربستان سعودی ۱۳ آبان از انهدام «یک موشک شلیک شده از سوی یمن» در نزدیک ریاض توسط سامانه دفاع هوایی این کشور خبر داد. شبه نظامیان شیعه حوثی می گویند، این حمله موشکی را به تلافی حملات عربستان به یمن انجام داده اند.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا می گوید، تهدیدهای تروریستی همچنان در سراسر عربستان از جمله شهرهای بزرگ مانند ریاض، جده و ظهران وجود دارد و هر لحظه می تواند بدون هیچ اطلاع قبلی در هر نقطه این کشور رخ دهد.

وزرات امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: گروه های تروریستی از جمله دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و گروه ها ی مرتبط با آن، تاکنون مساجد و مکان های مذهبی اهل سنت و شیعیان، منافع دولت عربستان و آمریکا، و همچنین محل هایی که مورد بازدید غربی ها قرار می گیرد را هدف قرار داده اند.

این اطلاعیه همچنین در وب سایت سفارت آمریکا در عربستان نیز منتشر شده است.

در ۱۴ مهر ماه سال جاری به یکی از کاخ های سلطنتی عربستان در جده حمله شد. در جریان این حمله، فرد مهاجم با خروج از خودروی خود در حوالی دروازه غربی کاخ سلام، به روی مأموران گارد پادشاهی آتش گشوده است. دو تن از مأموران گارد پادشاهی در این حادثه کشته و سه تن دیگر مجروح شده‌اند و فرد مهاجم به ضرب گلوله از پا در آمده است.

همچنین در اوایل مهرماه سال جاری یورش مأموران پلیس عربستان به مخفیگاه‌های یک «هسته ترور» وابسته به گروه داعش، به کشته شدن دو تن و بازداشت پنج تن دیگر انجامید.

سازمان امنیت ملی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که مأموران پلیس به سه مخفیگاه در ریاض یورش برده‌اند و در یک مورد با مظنونان به تبادل آتش پرداخته‌اند.

عربستان سعودی طی سال‌های اخیر شاهد حملات و بمب‌گذاری‌های متعددی بوده که گروه‌هایی از جمله القاعده و داعش مسئولیت آنها را به عهده گرفته‌اند.

از جمله در تیرماه امسال مقام‌های عربستان سعودی از خنثی‌سازی یک حمله انتحاری در نزدیکی مسجد الحرام در مکه خبر دادند.

XS
SM
MD
LG