لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

فیلیپ راث، نویسنده آمریکایی، درگذشت


فیلیپ راث، نویسنده آمریکایی
فیلیپ راث، نویسنده آمریکایی

فیلیپ راث که سال‌ها از او به عنوان بزرگ‌ترین نویسنده زنده آمریکا نام برده می‌شد روز سه‌شنبه، اول خردادماه، در ۸۵ سالگی در شهر نیویورک درگذشت.

از راث همواره به عنوان خالق و ثبت‌کننده «تجربه آمریکایی‌یهودی‌های امروز» یاد شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارگزار ادبی آقای راث نوشته است که او سه‌شنبه شب به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستانی در نیویورک درگذشت.

فیلیپ راث در بیش از ۵۰ سال نویسندگی مهم‌ترین جوایز ادبی را به خاطر رمان‌هایش از جمله «بیماری پورت‌نوی» از آن خود کرد. جایزه ملی کتاب آمریکا و جایزه پولیتزر در میان جوایز دریافتی اوست.

اما تنها جایزه‌ای که راث هرگز به کف نیاورد جایزه نوبل ادبیات بود، گرچه او سال‌ها، دست‌کم از نظر طرفدارانش، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین نامزدهای این جایزه محسوب می‌شد.

فیلیپ راث در سال ۲۰۱۰ رمان «الهه انتقام» [در فارسی «ارباب انتقام»] را منتشر کرد و مدتی بعد اعلام کرد که این آخرین اثر او خواهد بود.

آن طور که او در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه‌ای گفت: پس از اعلام بازنشستگی یکی از کارهایی که کردم این بود که بار دیگر تمام آثار خود را خواندم تا «ببینم وقتم را تلف کرده‌ام یا نه».

حکم او درباره یک عمر کار نویسندگی این بود: «با آنچه در اختیارم بود بهترین کاری که از دستم برمی‌آمد کردم.»

فیلیپ میلتون راث در سال ۱۹۳۳ در نیوجرزی آمریکا در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. او مدرک فوق لیسانسش در رشته زبان انگلیسی را از دانشگاه شیکاگو کسب کرد و در سال ۱۹۵۹ تحصیل در مقطع دکترا را رها کرد تا به کار نوشتن نقد فیلم در نشریات بپردازد.

راث اولین اثر خود را در همین سال یعنی ۱۹۵۹ منتشر کرد: مجموعه داستان و رمان کوتاه «خداحافظ، کلمبوس» که برای او جایزه ملی کتاب آمریکا را به ارمغان آورد.

او در سال ۱۹۹۷ نیز برای رمان «پاستورال آمریکایی» جایزه پولیتزر ادبیات را به دست آورد.

فیلیپ راث نخستین نویسنده‌ای است که سه بار جایزه معتبر پن/فاکنر را از آن خود کرده است: برای «عملیات شای‌لاک» در سال ۱۹۹۴، «ننگ بشریت» [در فارسی «زنگار بشر»] در سال ۲۰۰۱ و «همه مردان» در سال ۲۰۰۷.

او از جمله ده‌ها نویسنده، آهنگساز و بازیگری بود که در اسفندماه ۱۳۹۵ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از او خواستند تا فرمان مهاجرتی خود را لغو کند.

فیلیپ راث در ایران نویسنده شناخته‌شده‌ای است و از او دست‌کم ده رمان ترجمه و منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG