لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

ناسزاگویی محمود عباس واکنش آمریکا و اسرائیل را در پی داشت


حملات لفظی محمود عباس علیه آمریکا به ویژه پس از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم شدت گرفته است.
حملات لفظی محمود عباس علیه آمریکا به ویژه پس از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم شدت گرفته است.

سخنان محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، که سفیر آمریکا در اسرائیل را «توله سگ» و «یهودی‌نشین» خوانده بود، با واکنش آمریکا و اسرائیل روبه‌رو شده است.

سفیر آمریکا در اسرائیل سخنان محمود عباس را تلویحا «یهودستیزانه» خوانده و وزارت خارجه آمریکا نیز با انتقاد از چنین اظهاراتی، آن را «غیرسازنده» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود عباس روز دوشنبه ۲۸ اسفند در واکنش به یک توییت سفیر آمریکا در اسرائیل بشدت به او تاخت و در نشست رهبری تشکیلات فلسطینی در رام الله گفت: «سفیر آمریکا در اسرائیل مدعی است که یهودی‌ها در سرزمین خود خانه‌سازی می‌کنند؛ آخر توله سگ! آیا آنها در زمین‌های خود خانه می‌سازند؟ خود تو و خانواده‌ات یهودی‌نشین هستید».

محمود عباس ضمن «غیرقانونی» خواندن شهرک‌سازی‌ها، آمریکا را نیز متهم کرد که در طرح صلحی که در دست تدوین دارد «فقط منافع اسرائیل را در نظر گرفته است».

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، در واکنش به اظهارات جدید محمود عباس و خطاب به او گفت: «آیا این اظهارات لحن سیاسی دارد یا سخنانی یهودستیزانه است؟». آقای فریدمن که پیش از انتصاب به مقام جدیدش، وکیل دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بود و بارها از شهرک‌های یهودی‌نشین پشتیبانی کرد، در ادامه افزوده است: در این باره داوری نمی‌کنم و قضاوت را به مخاطبان می‌سپارم.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته‌های جدید محمود عباس را «افتضاح» و «غیرسازنده» خواند ولی تاکید کرد که آمریکا همچنان به «بهبود زندگی فلسطینی‌ها و تلاش برای صلح متعهد است».

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در واکنش به سخنان محمود عباس گفته است: این اظهارات «ماهیت واقعی رهبر فلسطینی‌ها را نشان داد». به گفته بنیامین نتانیاهو، رفتار جدید دولت آمریکا که «پس از دهه‌ها دست از رفتار ملاطفت‌آمیز با فلسطینی‌ها برداشت» باعث شده است که رهبران فلسطینی «کنترل اعصاب خود را از دست بدهند».

با این حال وفا، خبرگزاری رسمی تشکیلات فلسطینی، بخش ناسزاگویی محمود عباس خطاب به سفیر آمریکا را حذف کرده است. این خبرگزاری پیش‌تر نیز سخنان تند رییس حکومت فلسطینی در مورد دونالد ترامپ را سانسور کرده بود.

محمود عباس چند هفته پیش نیز در نشست سران «سازمان آزادیبخش فلسطین» در انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم / بیت‌المقدس، خطاب به او گفته بود: «خانه ات خراب شود». آن اظهارات نیز واکنش‌های مختلفی برانگیخت اما دونالد ترامپ گفت آنچه که برای او اهمیت دارد «تلاش برای پیشبرد صلح است».

دولت ترامپ چندی ماه پیش رسما اعلام کرد مصوبه کنگره درباره به رسمیت شناختن اورشلیم / بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اجرا می‌کند و سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس انتقال می‌یابد. این تصمیم با واکنش تند تشکیلات خودگردان فلسطینی روبه‌رو شد و قطع رابطه این تشکیلات با آمریکا را در پی داشت.

مراسم بازگشایی سفارت آمریکا در اورشلیم قرار است ۲۴ اردیبهشت، همزمان با هفتادمین سال تاسیس اسرائیل برگزار شود. حدود دو هفته پیش دونالد ترامپ در دیدار با بنیامین نتانیاهو در واشینگتن گفت در حال بررسی این امر است که شخصاً برای گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم به اسرائیل سفر کند.

در روزهای اخیر گروه حماس به مناسبت یکصدمین روز تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش، فراخوان‌هایی برای برگزاری تظاهرات سراسری در سرزمین‌های فلسطینی داده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارزیابی نهادهای امنیتی این کشور نشان از آن دارد که وضع امنیتی منطقه بحرانی‌تر شده و از جمله احتمال دارد که خشونت‌ها در زندگی روزمره دو طرف از سرگرفته شود.

جمعه گذشته در حمله یک راننده فلسطینی به گروهی از نظامیان اسرائیلی در شمال کرانه باختری، دو نظامی اسرائیل کشته و دو نظامی دیگر زخمی شدند؛ راننده مهاجم دستگیر شد و ارتش اسرائیل اعلام کرده است که بزودی خانه محل زندگی خانواده عامل این ترور ویران می‌شود.

روز یکشنبه نیز یک مرد اسرائیلی با ضربات چاقوی یک مهاجم فلسطینی در خیابانی در شرق اورشلیم / بیت‌المقدس کشته شد. مهاجم توسط نیروهای امنیتی در محل از پای در آمد.

موضوع شهرک سازی‌ها نیز به یکی از گره‌های طرح صلح تبدیل شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته در مصاحبه با یک روزنامه اسرائیلی گفته بود: «شهرک‌ها رسیدن به صلح را پیچیده کرده است».

قوانین بین‌المللی احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را «غیرقانونی» می‌داند اما اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG