لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

تاکید بر اجرای کامل برجام؛ فرانسه:‌ مذاکرات با شرکای اروپایی و آمریکا ادامه می‌یابد


ساختمان وزارت خارجه فرانسه
ساختمان وزارت خارجه فرانسه

وزارت خارجه فرانسه دوباره با اعلام تعهدش به توافق اتمی با ایران گفت که بر اجرای کامل برجام تاکید می‌کند و مذاکرات با شرکای اروپایی و آمریکایی خود در این مورد را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای که روز دوشنبه ۳۰ بهمن، منتشر شد، از برنامه موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت های منطقه ای تهران ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه فرانسه در این مورد به حمایت ایران از حوثی ها در یمن اشاره کرد اما در این بیانیه به نقش ایران در سوریه اشاره نشده است.

پیش از این، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز ۲۵ بهمن گفته بود: برنامه موشک‌های بالیستیک ایران باید «تحت نظارت بین‌المللی» قرار گیرد.

وی در عین حال تاکید کرده بود که پاریس خواستار پایبندی به «برجام» است.

سخنان وی با واکنش تهران مواجه شد و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ او را به «پیش‌داوری» و «رویکرد جانبدارانه» و تلاش برای «کاهش توان دفاعی» ایران متهم کرد.

در این میان، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، بعد از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در روز شنبه ۲۸ بهمن، بر تعهد دو کشور برای حفظ برجام تاکید کرد و گفت: بریتانیا و آلمان همانند آمریکا نگران فعالیت های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه هستند.

به گزارش رویترز، خانم می با اشاره به مذاکراتش با آنگلا مرکل تاکید کرد: ما توافق کردیم در حالی که به تلاش برای حفظ برجام ادامه می‌دهیم، همانند آمریکا نگران فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه هستیم.

وی اضافه کرد: آماده‌ایم برای مقابله با این مسایل اقدامات مناسب بیشتری را انجام دهیم.

رویترز روز یکشنبه ۲۹ بهمن، بر اساس دست یابی به یکی از مکاتبات داخلی وزارت امور خارجه آمریکا و نیز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه این کشور گزارش داده بود که واشینگتن نقشه راهی را برای متحدان کلیدی خود در اروپا؛‌ بریتانیا، فرانسه و آلمان، طراحی کرده است.

رویترز می‌نویسد در این مدرک وزارت خارجه آمریکا، خطاب به شرکای اروپایی نوشته شده «ما خواستار ابراز تعهد شما در راستای همکاری با هدف یافتن توافقی تکمیلی یا پیگیر هستیم، توافقی که موضوع توسعه و آزمایش موشک‌های دوربرد ایران را در بر گیرد و همچنین متضمن بازرسی‌های دقیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و کاستی‌های مقررات «بند غروب» را نیز رفع کند.»

مطابق «بند غروب» پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

بر اساس این گزارش،‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با تمدید تحریم های ایران در ماه مه سال جاری میلادی، در برجام باقی بماند.

ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه ۱۳۹۴ در وین بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافقی دست یافتند که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» موسوم شده است.

بر اساس برجام، تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ از مخالفان اصلی این توافق است و روز ۲۲ دی اعلام کرد که لغو تحریم‌های ایران در چارچوب برجام را برای آخرین بار تمدید می‌کند، مگر اینکه ظرف چهار ماه آینده «ایرادهای فاجعه‌بار» این توافق از طریق مذاکره رفع شود.

شرایط مورد نظر وی برای ادامه همراهی آمریکا با برجام عبارتند از: بازرسی از همه سایت‌های ایرانی مورد نظر بازرسان بین‌المللی، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، همیشگی بودن برجام، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هفتم بهمن‌ماه اعلام کرد که گروه‌های کاری مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا برای اصلاح این ایرادها، آغاز به کار کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند که حاضر به مذاکره در این زمینه نیستند و هیچ تغییری را در برجام نمی‌پذیرند.

در این میان،‌به نوشته رویترز، وزارت امور خاجه آمریکا از اظهارنظر در باره گزارش منتشر شده در این خبرگزاری خودداری کرد و گفت که در مورد مکاتبات داخلی خود اظهار نظر نخواهد کرد. کاخ سفید هم به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداده است.

خبرگزاری رویترز و منابع خبری/ب.ک/ف.پ
XS
SM
MD
LG