لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

روسیه قطعنامه محکومیت الحاق مناطقی از اوکراین را وتو کرد؛ رای ممتنع چین


شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

مسکو روز جمعه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی به شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت الحاق بخشی‌هایی از اوکراین به روسیه را وتو کرد. این در حالی است که چین به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

پیش از رای گیری این قطعنامه در شورای امنیت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الحاق چهار مناطق اشغالی اوکراین به قلمرو روسیه را اعلام کرد. این مناطق در حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می دهند.

رویترز می‌گوید، این اقدام روسیه بزرگترین الحاق خاک یک کشور به کشور دیگر در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی تاکنون است. این اقدام به شدت از سوی کشورهای غربی و حتی بسیاری از متحدان نزدیک روسیه رد شده است.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در قطعنامه‌ای پیشنهادی این کشور به شورای امنیت که از کشورهای عضو می خواست هیچ تغییری در وضعیت اوکراین را به رسمیت نشناسند و روسیه را به خروج نیروهای خود از اوکرین ملزم کنند.

لیندا توماس-گرینفیلد در نشست شورای امنیت تاکید کرد که تلاش برای الحاق قلمرو یک کشور مستقل مغایر با اصول بنیادی سازمان ملل است.

سفیر امریکا تصریح کرد و گفت که ولادیمیر پوتین «این نقض فاحش و آشکار قوانین بین‌المللی» را با اعلام الحاق این مناطق به خاک روسیه جشن گرفت.

ده کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به این قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت دادند، در حالی که چین، گابن، هند و برزیل به آن رای ممتنع دادند.

سفیر آمریکا پس از نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: هیچ کشوری در این رای گیری با روسیه همراهی نکرد، «هیچ یک.»

او افزود که رای ممتنع «به وضوح» به مثابه «دفاع از روسیه نبود.»

لیندا توماس-گرینفیلد در ادامه گفت، آمریکا برای محکوم کردن اقدامات روسیه به مجمع عمومی سازمان ملل رجوع خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در همین روز گفت که ایالات متحده و جامعه جهانی هرگز الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه را به رسمیت نخواهند شناخت.

روسیه و مقامات محلی دست‌نشانده آن کشور ادعا می‌کنند که نتایج همه‌پرسی اخیر در مناطق اشغالی اوکراین مشروعیت دارد و نشانه حمایت افکار عمومی از الحاق این مناطق به خاک روسیه است.

روسیه از اسفندماه سال گذشته تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرده است. اما نیروهای روسی طی هفته‌های اخیر در مقابل ضدحملات نظامیان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی گسترده‌ای شده‌اند.

با الحاق چهار منطقه اشغالی اوکراین، شامل استان‌های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا، مسکو می‌تواند تلاش‌ها نظامی برای بازپس‌گیری این مناطق را حمله به خاک روسیه اعلام کند.

در همین حال، کارشناسان غربی معتقدند که با توجه به ناتوانی ارتش روسیه در جنگ و به خصوص عقب‌نشینی آن کشور در برابر ضد حمله‌های ارتش اوکراین طی یک ماه گذشته به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین به این نتیجه رسیده است که تنها راه برای نمایش پیروزی در اوکراین الحاق مناطق اشغالی این کشور است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG