لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

خامنه‌ای اعتراضات اخیر را «عمیق، وسیع و بسیار خطرناک» دانست


دیدار امروز، ششم آذر، علی خامنه‌ای با فرماندهان بسیج و برخی اعضای بسیج
دیدار امروز، ششم آذر، علی خامنه‌ای با فرماندهان بسیج و برخی اعضای بسیج

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ششم آذرماه، در دیدار با فرماندهان بسیج و برخی اعضای بسیج گفت که اعتراضات اخیر که در پی افزایش سه‌برابری قیمت بنزین رخ داد «یک توطئهٔ عمیق وسیع بسیار خطرناک» بود.

او به نقش نیروی انتظامی، بسیج و سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات اشاره کرد، اما بسیج را «بزرگ‌ترین شبکهٔ فرهنگی، اجتماعی و نظامی در دنیا» دانست و گفت که «تهدیدهای زیادی داریم که با ابتکار بسیج باید به فرصت تبدیل بشود».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه خطاب به بسیجی‌ها گفت که در «همه محله‌ها» حضور داشته باشند و «در همه محله‌های کشور در مقابل حوادث گوناگون راهبرد و تاکتیک آماده داشته» باشند.

گفت‌وگو با تقی رحمانی درباره توصیه‌های خامنه‌ای به بسیج
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:31 0:00
لینک مستقیم



او در ادامه به نیروهای بسیج توصیه کرد که ارتباطاتشان را با مسجدها تقویت کنند و گفت که بسیج «اسیر پابندهای رایج اداری نشود.»

اعتراض‌های اخیر به افزایش قیمت بنزین، به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود.

همچنین به گفته وزیر کشور ایران در تهران «۵۰۰ نفر به سمت صداوسیما در حال حرکت بودند» که ماموران امنیتی مانع آنان شدند.


اعتراض‌ها از عصر جمعه، ۲۴ آبان، آغاز شد.

علیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، روز سوم آذر، در دیدار آیت‌الله علوی گرگانی، مرجع تقلید، اعتراضات را «جنگ تمام‌عیار امنیتی» توصیف کرد و خبر داد که برای سرکوب اعتراضات «تا ظهر یک‌شنبه ناجا به‌تنهایی در صحنه بود و با توجه به فراگیری و وسعت درگیری‌ها از ظهر یک‌شنبه بسیج و سپاه وارد صحنه شدند.»

بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، در این اعتراضات دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند. بررسی‌های رادیوفردا حاکی است تا روز اول آذر در اعتراض‌های اخیر ایران دست‌کم ۴۸۰۰ نفر در ۱۸ استان ایران بازداشت شده‌اند.

مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی در روزهای اخیر «خانواده پهلوی، سازمان مجاهدین خلق، ایالات متحده، بریتانیا، عربستان سعودی و اسرائیل» را مقصر بروز اعتراض به افزایش سه‌برابری بنزین در ایران دانسته‌اند و روز چهارشنبه آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنرانی خود گفت که بروز اعتراضات به باور او «یک توطئه» بوده «که آن‌ همه پول خرج آن شده بود و زحمت کشیده بودند که بتوانند در یک بزنگاهی این حرکت را انجام دهند».

یک روز پیش از سخنان علی خامنه‌ای، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز بروز اعتراضات در ایران را «یک نقشه جهانی» دانست و کشورهای ایالات متحده، بریتانیا و عربستان سعودی را تهدید کرد که «شما از ما سیلی محکم خورده‌اید و نتوانسته‌اید پاسخ بدهید که برخی از این سیلی‌ها را جهانیان دیده‌اند و برخی را هم ندیده‌اند. اگر از خط قرمزهای ما عبور کنید نابودتان می‌کنیم.»

هواداران جمهوری اسلامی روز دوشنبه، چهارم آذر، در میدان انقلاب تهران و در نقاطی از برخی شهرهای دیگر تجمع داشتند و آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان صبح چهارشنبه خود به این تجمع نیز اشاره کرد.

او گفت که این تظاهرات «از هر حرکت میدانی بالاتر و مهم‌تر بود» و افزود که «آن دشمن اصلی یعنی استکبار جهانی که پشت مانیتورها نشسته‌اند می‌فهمد که این حرکت یعنی چه. آنها تودهنی می‌خورند و وادار به عقب‌نشینی می‌شوند.»

منابع: وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG