لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

رئیس جمهوری ونزوئلا کاردار و یک دیپلمات آمریکا را اخراج کرد


نیکولاس مادورو روز یکشنبه در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی رسید.
نیکولاس مادورو روز یکشنبه در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی رسید.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز سه شنبه اول خرداد ماه، دستور اخراج کاردار آمریکا و یک دیپلمات دیگر را صادر کرد.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در روز یکشنبه که واکنش منفی گسترده بین المللی در پی داشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز در یک فرمان اجرایی تحریم های تازه ای را علیه ونزوئلا اعمال کرد.

به گزارش رویترز، ونزوئلا روز سه شنبه به تاد رابینسون، کاردار آمریکا، بلندپایه ترین دیپلمات این کشور،‌ در کاراکاس و معاون وی برایان ناراجو ۴۸ ساعت فرصت داده است که خاک این کشور را ترک کنند.

آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای مهم آمریکا لاتین به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اعتراض کرده و گفته اند، در این انتخابات استانداردهای دمکراتیک رعایت نشده است.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا اعلام کرد، نیکولاس مادورو ۵۵ ساله با پیروزی در انتخابات روز یکشنبه، برای یک دوره شش ساله دیگر در مقام ریاست جمهوری ونزوئلا باقی خواهد ماند. منتقدان می گویند، انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با تقلب همراه بوده و کاندیداهای دو گروه مخالف اصلی اجازه حضور در انتخابات را نیافتند.

این در حالی است که هنری فالکون، رقیب اصلی نیکولاس مادورو نیز نتیجه انتخابات را نپذیرفته است.

آمریکا نیز اعلام کرد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم در توئیتی نوشت که «انتخابات ساختگی چیزی را تغییر نمی‌دهد. مردم ونزوئلا باید خود امور کشور را به دست بگیرند».

«واکنش» آمریکا

نیکولاس مادورو روز سه شنبه گفته است که اسناد و مدارکی دراختیار دارد که نشان می دهد دو دیپلمات آمریکایی در حال «توطئه» سیاسی،نظامی و اقتصادی بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رسانه های محلی گزارش کرده اند که تاد رابینسون در حال مسافرت به استان «مریدا» در غرب ونزوئلا بود که از دستور نیکولاس مادورو درباره اخراج خود و معاونش مطلع شد.

طبق این گزارش، تاد رابینسون و معاونش این اتهامات را به شدت رد کرده اند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اتهامات علیه این دو دیپلمات آمریکایی را رد کرده است.

در همین حال، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است، واشینگتن هنوز از طریق کانال های دیپلماتیک دولت ونزوئلا چیزی در این زمینه دریافت نکرده است، اما اگر دیپلمات های ما اخراج شوند، ما نیز اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.

کشورهای عضو گروه لیما، متشکل از ۱۴ کشور قاره آمریکا نیز روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که نتیجه انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند و سطح روابط دیپلماتیک خود را نیز کاهش می‌دهند.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG