لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

رهبر مخالفان در ونزوئلا خواستار انتقال صلح‌آمیز قدرت شد


خوان گوایدو می‌گوید که نیروهای مسلح ونزوئلا مشمول عفو خواهند شد و این شامل حال نیکلاس مادورو نیز می‌شود
خوان گوایدو می‌گوید که نیروهای مسلح ونزوئلا مشمول عفو خواهند شد و این شامل حال نیکلاس مادورو نیز می‌شود

خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز سه‌شنبه ۹ بهمن پخش شد، گفت جنبش مخالفان می‌تواند روند انتقال صلح‌آمیز قدرت را انجام داده و پس از آن انتخابات آزاد را برگزار کند.

خوان گوایدو در بخشی از این مصاحبه که به زبان اسپانیایی انجام شد گفت: «ما مطمئن هستیم که می‌توانیم به روند صلح‌آمیز انتقال قدرت و پس از آن به انتخابات آزاد برسیم. ما باید دیکتاتور را تحت فشار قرار دهیم تا قدرت را رها کند، یک دولت انتقالی تشکیل دهیم و بعد انتخابات آزاد را برگزار کنیم».

خوان گوایدو در حال حاضر به رهبر مخالفان حکومت نیکلاس مادورو بدل شده است.

یک روز قبل از پخش مصاحبه آقای گوایدو، دولت آمریکا در ادامه اعمال فشارهای خود به حکومت نیکلاس مادورو، شرکت نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کرد.

خوان گوایدو در بخش دیگری از این مصاحبه گفت، نیروهای مسلح ونزوئلا مشمول عفو خواهند شد و این شامل حال آقای مادورو نیز می‌شود.

آقای گوایدو همچنین عنوان کرد که در این مدت چند بار تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفت‌وگو کرده است.

وقتی از او در مورد گزینه نظامی در ونزوئلا سئوال شد، وی گفت که همه گزینه‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش داد که نیروهای امنیتی ونزوئلا هفته گذشته و همزمان با تظاهرات مخالفان فقط در یک روز حدود ۷۰۰ نفر را دستگیر کرده‌اند. در ونزوئلا این بالاترین رقم بازداشت طی یک روز در بیست سال گذشته است.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت فقط در روز چهارشنبه ۶۹۶ نفر و بین دوشنبه تا شنبه هفته گذشته در مجموع حدود ۸۵۰ نفر از جمله ۷۷ کودک بازداشت شدند.

او افزود تصور می‌شود که در تظاهرات اخیر «بیش از ۴۰ نفر به اشکال مختلف» کشته شده‌اند. ۱۱ نفر از آنها توسط «افراد ناشناس» و در ارتباط با وقوع غارت به قتل رسیده‌اند. همچنین گزارش شده که یک پرسنل نیروهای انتظامی موسوم به «گارد بولیوارین» نیز در ایالت موناگاس کشته شده است.

به گفته او، مسئولان دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد مشغول تحقیق در مورد بدرفتاری با بازداشت‌شدگان هستند.

همچنین خبرگزاری رویترز از مسکو گزارش داد که روز سه‌شنبه معاون وزیر اقتصاد روسیه گفت به اعتقاد او دولت ونزوئلا برای بازپرداخت به موقع اقساط وام خود به مسکو با مشکل روبرو خواهد شد.

بعدازظهر سه‌شنبه وزارت اقتصاد روسیه در بیانیه جداگانه‌ای گفت توقع دارد که اقساط این وام که بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار است به موقع پرداخت شود.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود: «در نحوه بازپرداخت این وام هیچ تغییری صورت نگرفته و در نتیجه ونزوئلا باید به تعهد خود در قبال وام‌دهنده عمل کند».

منابع: شبکه خبری سی‌ان‌ان، خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG