لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

مخالفان حکومت مادورو خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا شدند


 تظاهرات روز سه شنبه در ونزوئلا
تظاهرات روز سه شنبه در ونزوئلا

مخالفان دولت ونزوئلا روز سه شنبه برای تداوم اعمال فشار بر نیکلاس مادورو در یک تظاهرات سراسری شرکت کرده و از حکومت خواستند اجازه دهد تا کمک های بشردوستانه به این کشور که با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبرو است، منتقل شود.

به گزارش رویترز، حدود سه هفته پیش خوان گوایدو رییس مجلس ملی (پارلمان) ونزوئلا در تظاهرات مخالفان دولت خود را رییس جمهور موقت کشور اعلام کرد و مدعی شد که انتخاب مجدد نیکلاس مادورو به مقام ریاست جمهوری در سال گذشته غیرقانونی و نتیجه تقلب در آرا بوده است.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا و تعدادی از کشورهای اصلی اتحادیه اروپا خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته اند ولی نیکلاس مادورو از حمایت کشورهایی نظیر روسیه و چین برخوردار است و هنوز کنترل نهادهای حکومتی از جمله نیروهای مسلح را در دست دارد.

اختلاف اخیر دو طرف موضوع انتقال کمک های بشردوستانه به ونزوئلا است. مخالفان می گویند ونزوئلا، از اعضای اوپک که زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین بود، در سالهای اخیر به دلیل سوءمدیریت حکومت نیکلاس مادورو دچار فقر شدیدی شده و به شدت به این کمک های بین المللی که دولت آمریکا آنرا سازماندهی کرده نیاز دارد.

نیکلاس مادورو از ورود این کمک ها جلوگیری کرده و می گوید هدف اصلی این برنامه آمریکا سرنگونی حکومت اوست. او به جای اين کمک ها از آمریکا خواسته تحریم های اقتصادی علیه ونزوئلا را لغو کند.

رویترز می‌گوید، زن ۷۲ ساله ای که برای تماشای تظاهرات به خیابان آمده بود گفت: «باید اجازه دهند که این کمک ها وارد کشور شود چون مردم به خاطر نبود دارو می میرند. ما به مرور توانسته ایم همه را قانع کنیم که مادورو دیکتاتور و فریبکار است.»

محموله های ارسالی از سوی دولت آمریکا اولین بخش از این کمک هاست که به شهر کوکوتا در مرز کلمبیا با ونزوئلا رسید.

نیکلاس مادورو در مصاحبه ای با شبکه خبری بی بی سی گفت:«دار و دسته کو کلاس کلان ها که امروزه در کاخ سفید حکومت می کند قصد دارد ونزوئلا را تصاحب کند. در ونزوئلا قحطی وجود ندارد. در غرب تصویر مخدوشی از ونزوئلا ساخته شده تا انواع دخالت در کشور ما را توجیه کند.»

خبرگزاری رویترز می افزاید سرگئی لاورف وزیرخارجه روسیه گفت روز سه شنبه با مایک پومپئو همتای آمریکایی خود در مورد ونزوئلا تلفنی صحبت خواهد کرد.

در شهرهای مرزی ونزوئلا با کلمبیا نیز تظاهرات کوچکی برگزار شد. یک زن ۲۵ ساله ساکن شهر اورنا گفت:«ما می خواهیم که ونزوئلا مثل گذشته وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشد.» به گفته او اکثر جوانان ساکن این شهر به دلیل بحران و وضعیت اقتصادی مهاجرت کرده اند.»

خوان گوایدو که پس از سالها اختلافات درونی توانسته است مخالفان حکومت ونزوئلا را متحد کند وعده داده که تظاهرات تا کناره گیری نیکلاس مادورو ادامه خواهد یافت. قرار است سه شنبه نیز درحمایت ازانتقال کمک های بشردوستانه به کشور در یکی از میادین مرکز شهری کاراکاس اجتماعی برگزار شود.

تاکنون دو موج گسترده اعتراضات خیابانی علیه حکومت نیکلاس مادورو روی داده که مورد اخیر آن در سال ۲۰۱۷ به دلیل سرکوب خاموش شد.

موج اخیر اعتراضات از روز ۲۳ ژانویه با برگزاری یک راهپیمایی گسترده در شهر کاراکاس آغاز شد و در آن خوان گوایدو در برابر هزاران تظاهر کننده بعنوان رییس جمهور موقت ونزوئلا سوگند خورد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG