لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

سازمان ملل: شمار پناهجویان و مهاجران ونزوئلایی از چهار میلیون نفر گذشت


تصویری از پناهجویان ونزوئلایی در برزیل
تصویری از پناهجویان ونزوئلایی در برزیل

دو نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۷ خرداد اعلام کردند شمار ونزوئلایی‌هایی که در پی بحران اقتصادی و سیاسی از کشور خود گریخته‌اند، به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت و آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بیانیه مشترک خود این آمار را «نگران‌کننده» توصیف کرده و بر ضرورت کمک‌های فوری به کشورهای میزبان ونزوئلایی‌های مهاجر تاکید کرده‌اند.

این دو نهاد در بیانیه خود گریز شهروندان ونزوئلایی از سرزمین خود را «بزرگ‌ترین مهاجرت در تاریخ اخیر آمریکای لاتین و حوزه کارائیب» نامیده‌ و نوشته‌اند که «سرعت این مهاجرت سرسام‌آور است».

به گفته سازمان ملل متحد، تنها از نوامبر ۲۰۱۸ (آبان و آذر سال گذشته) یک میلیون نفر ونزوئلا را ترک کرده‌اند در حالی که اواخر سال ۲۰۱۵ شمار مهاجران و پناهندگان ونزوئلایی حدود ۶۹۵ هزار نفر بود.

اکثریت این پناهجویان که ونزوئلا را ترک گفته‌اند، همچنان در آمریکای لاتین مانده‌اند. بیشترین شمار آنها نیز در کلمبیا به‌سرمی‌برند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. پس از آن پرو بزرگ‌ترین پناهگاه ونزوئلایی‌ها به‌شمار می‌رود و حدود ۷۶۸ هزار نفر از آنان را میزبانی می‌کند. شیلی، اکوادور، برزیل و آرژانتین هم همگی روی هم میزبان بیش از یکصد هزار پناهجوی ونزوئلایی هستند.

سازمان ملل متحد پیش از این از همه کشورها خواسته بود که نظر به بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا پناهجویان ونزوئلایی را به کشور خود بازنگردانند. گزارش پیشین آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد عنوان می‌کرد در هفته‌های اخیر آمار کسانی که از ونزوئلا می‌گریزند روزانه سه تا پنج هزار نفر است.

اقتصاد ونزوئلا دچار یک ابر بحران است که به فقر و فلاکت گسترده در این کشور منجر شده. رویارویی مخالفان با نیکلاس مادورو نیز در ماه‌های اخیر وارد مرحله‌ای حیاتی شده. خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا، نظر به قانون اساسی کشور خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خوانده، اما مادورو همچنان قدرت را در اختیار دارد. مخالفان ریاست جمهوری آقای مادورو را فاقد مشروعیت می‌دانند.

منابع: خبرگزاری رویترز و ان‌پی‌آر؛ س.ن
XS
SM
MD
LG