لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

دیدگاه‌ها؛ آزار و اذیت روزنامه‌نگاران خارج از کشور


سال‌هاست خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران هدف آزار و اذیت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی‌اند. این آزارها اشکال مختلفی دارند. از احضار و تهدید خانواده‌هایی این خبرنگاران تا ممنوع‌الخروجی یا بازداشت بعضی از افراد خانواده.

سازمان گزارشگران بدون مرز در شهریورماه سال جاری از ده‌ها مورد تهدید و فشار بر روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان خارج از ایران و خانواده آنها از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضاییه خبر داد. این سازمان می‌گوید بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار ایرانی مقیم خارج از کشور به روش‌های گوناگون تهدید شده و ۱۶ نفر از آنها به مرگ تهدید شده‌اند.

دو گزارشگر ویژه سازمان ملل اخیرا خواستار توقف اقدام‌های حقوقی حکومت ایران علیه کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی شده‌اند. بی‌بی‌سی بدلیل آزار کارمندانش در بخش فارسی و خانواده‌های آنها به سازمان ملل شکایت کرده است.

پیش از این رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که فشارها بر خانواده‌های کارکنان رادیوفردا افزایش یافته است. قطع همکاری با رادیوفردا یا همکاری پنهانی با نهادهای امنیتی ایران ازجمله درخواست‌های مسوولان امنیتی از خانواده کارکنان رادیوفردا بوده است.

در برنامه دیدگاه‌های این هفته این پرسش را مطرح کرده‌ایم که آزار و اذیت خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از ایران چه دلیلی دارد و آیا خبرنگاری جرم است؟ با حضور سه مهمان: آرمان مستوفی، مدیر رادیو فردا، عنایت فانی، از سردبیران بی‌بی‌سی فارسی و رضا معینی، مسوول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز.

دیدگاه‌ها: آزار و اذیت خبرنگاران خارج از کشور
please wait

No media source currently available

0:00 0:24:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG