لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

درگیری خشونت‌آمیز در نوار غزه در پی دیدار محمود عباس و وزیر دفاع اسرائیل


درگیری در نواز غزه؛‌ عکس آرشیوی است
درگیری در نواز غزه؛‌ عکس آرشیوی است

ارتش اسرائیل از کشته شدن یک غیرنظامی اسرائیلی در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز روز چهارشنبه هشتم دی‌ در نوار غزه خبر داد.

به گفته مقام‌های نظامی اسرائیل، ارتش این کشور با تانک به تیراندازی شبه نظامیان حماس پاسخ داده و مواضع این گروه را در شمال نوار غزه هدف قرار داده است.

رهبران گروه حماس در پی سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به تل آویو برای دیدار با وزیر دفاع اسرائیل، این رویداد را محکوم کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات درمانی غزه گزارش داده است که در جریان درگیری امروز همچنین سه کشاورز فلسطینی زخمی و مجروح شدند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه در منزل خود میزبان محمود عباس بود. این نخستین دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با یک مقام بلندپایه اسرائیلی در خاک اسرائیل در بیش از یک دهه گذشته است؛ دیداری که به باور برخی تحلیلگران می‌تواند تا حدودی نشان‌دهنده تمایل طرفین به از سرگیری مذاکرات صلح باشد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، نفتالی بنت نخست‌وزیر این کشور مخالف از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها است و از دیدار با محمود عباس نیز خودداری کرده است.

با وجود این، بنی گانتز معتقد است که حکومت محمود عباس «تنها جایگزین» برای گروه حماس در کرانه باختری است.

دفتر بنی گانتز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که وزیر دفاع اسرائیل در این دیدار بر علاقه مشترک به تقویت همکاری امنیتی، حفظ ثبات امنیتی و جلوگیری از تروریسم و خشونت تاکید کرده است.

در غزه اما حازم قاسم، از سخنگویان گروه حماس، ضمن محکوم کردن این دیدار گفته است که سفر محمود عباس به تل آویو به «عمیق‌تر شدن اختلاف‌های سیاسی فلسطینی‌ها» منجر خواهد شد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت تیراندازی از غزه را به عهده نگرفته است.

این درگیری در شرایطی رخ داده است که طی چند ماه گذشته و پس از جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه در اواخر خرداد امسال، عمدتا آرامش بر منطقه حکمفرما بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG