لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

مراسم تشییع جنازه یوگنی پریگوژین و همراهان او در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد


مراسم تشییع جنازه یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدوران واگنر، و افراد همراه او ‌که هفته گذشته در هواپیمای شخصی وی کشته شدند تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

این مراسم در حالی برگزار شد که هنوز بسیاری مظنون هستند که مرگ موسس گروه مزدوران واگنر صحنه‌سازی ا‌ست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر یوگنی پریگوژین روز سه‌شنبه هفتم شهریور اعلام کرد او در یک مراسم خصوصی در قبرستانی در حومه شهر زادگاه خود، سنت‌پترزبورگ، به خاک سپرده شد.

یوگنی پریگوژین دارنده بالاترین نشان‌های افتخار از جمله نشان «قهرمان روسیه» بود و طبق قوانین روسیه تشییع جنازه او باید با مراسم ویژه اعم از رژه نظامی و نواختن ارکستر برگزار می‌شد.

به گزارش فونتانکا، پایگاه خبری سن‌پترزبورگ، خیابان‌های اطراف دو قبرستان این شهر، سیورنویه و سرافیموفسکویه، از صبح سه‌شنبه به محاصره نیروهای امنیتی در آمده بود.

پیشتر هیچ اطلاعیه رسمی در زمینه مراسم خاکسپاری فرمانده گروه مزدوران واگنر منتشر نشده بود و به گفته یک مقام مسئول در شهرداری سن‌پترزبورگ، تمام مقدمات مراسم تشییع جنازه رهبران واگنر محرمانه برنامه‌ریزی شده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دو‌شنبه از چگونگی برگزاری مراسم تشییع جنازه پریگوژین ابراز بی‌اطلاعی کرد و به خبرنگاران گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این مراسم شرکت نمی‌کند.

او پیشتر کشته شدن فرمانده مزدوران واگنر به دستور ولادیمیر پوتین را «دروغ محض» خوانده بود.

سرگئی میگدال، تحلیلگر سیاسی، می‌گوید بسیاری از طرفداران واگنر مرگ رهبران این گروه را باور ندارند.

او در این زمینه به رادیو فردا گفت: «نظر غالب این است که انفجار هواپیما پریگوژین عمدی بود و به معنای انتقام‌گیری پوتین از کسانی ا‌ست که با او مخالفت کرده‌اند. همزمان عده‌ای مظنون هستند که پریگوژین کشته نشده، بلکه مرگ او یا در چارچوب توافقی پشت‌پرده با کرملین یا به عنوان اقدام جنجالی دیگر پریگوژین صحنه‌سازی شده است».

این تحلیلگر افزود: «این نظریه به آن دلیل قوت گرفته که ظاهرا همزمان با سقوط هواپیمای خصوصی پریگوژین، یک هواپیمای دیگر نیز در همان محل رصد شده بود و برخی معتقدند که پریگوژین در آن هواپیما حضور داشت تا از سوءقصدی که پیش‌بینی کرده بود جان سالم به در ببرد. طرفداران این دیدگاه معتقدند پریگوژین به زودی در یک کشور خارج از دایره نفوذ کرملین ظاهر می‌شود و در راستای رسوایی پوتین، اطلاعات گسترده‌ای از پشت صحنه حاکمان روس را علنی می‌کند».

سقوط هواپیمایی که گفته می‌شود حامل رهبران گروه واگنر بود دقیقاً دو ماه پس از آن رخ داد که یوگنی پریگوژین و نیروهایش ظاهرا به‌دلیل مخالفت با نحوه اداره جنگ روسیه علیه اوکراین، ستاد نیروهای مسلح روسیه در شهر رستوف را تسخیر و حرکت خود را به سمت مسکو تنها در دویست کیلومتری پایتخت متوقف کردند.

یک کمیته تحقیق روسیه روز یکشنبه کشته شدن یوگنی پریگوژین، دمیتری اوتکین رهبر نظامی مزدوران گروه واگنر و همچنین هشت نفر دیگر از جمله خدمه هواپیمای خصوصی را رسماً تایید کرد.

در مرکز مسکو، در نزدیکی ورودی کاخ‌ کرملین، طرفداران یوگنی پریگوژین عکس‌های او و سایر رهبران واگنر را چیده‌اند و اهالی شهر با نثار گل به این محل یادبود در کنار آن شمع روشن می‌کنند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG