لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

خانه سینما درباره پیامدهای واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما هشدار داد


خانه سینما روز جمعه، دوم تیرماه، در بیانیه‌ای درباره پیامدهای «فرهنگی» و «اقتصادی» مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما هشدار داد.

در متن این بیانیه که روابط عمومی خانه سینما منتشر کرد، مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی «مأیوس‌کننده» و «مخالف پیشرفت اقتصاد هنر صنعت سینما» عنوان شده است. خانه سینما همچنین خواستار «کنار گذاشتن بنیان‌های دیرین و منسوخ» از سوی مقامات و نهادهای مسئول شده است.

بر اساس مصوبه‌ای که روز ۳۰ خرداد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست ابراهیم رئیسی تأیید شد،‌ نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی جنبه قانونی به خود گرفت.

دریافت مجوز برای تولید و نمایش در شبکه نمایش خانگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما از سال ۱۳۹۹ با قید بندی در لایحه بودجه، نظارت بر این شبکه به صداوسیما واگذار شد.

این سازمان از آن زمان از طریق «سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» با نام اختصاری «ساترا» سانسور بر محصولات نمایش خانگی را اعمال می‌کرد، هرچند سینماگران و تهیه‌کنندگان و پلتفرم‌های این شبکه معتقد بودند که فعالیت ساترا و نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی مبنای حقوقی و قانون جامع ندارد.

به‌ دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره واگذاری رسمی نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، پیمان جبلی، رئیس این سازمان، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد از تدوین «آیین‌نامه تخلفات» برای بازیگران و پلتفرم‌های آنلاین نمایش خانگی خبر داد.

در ادامه بیانیه خانه سینما ضمن هشدار درباره اعمال «سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی» که منجر به «افزایش فشار روانی و اقتصادی به هنرمندان» می‌شود، آمده است که این موضوع «بحران‌های حوزه‌ فرهنگ را پررنگ‌تر می‌کند و باعث «تقویت شبکه‌های تلویزیونی خارج از ایران، مهاجرت سینماگران و تولید فیلم‌های خارج از قاعده» خواهد شد.

در واکنش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شماری از هنرمندان نیز در روزهای گذشته درباره «سونامی ممنوع‌الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم» هشدار داده‌اند.

با استفاده از بیانیه خانه سینما و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG