لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

انتقاد شدید وزیر دفاع آمریکا از پوتین


جیمز متیس در این تصویر از سپتامبر سال جاری در میان خبرنگاران دیده می‌شود
جیمز متیس در این تصویر از سپتامبر سال جاری در میان خبرنگاران دیده می‌شود

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، با انتقاد شدید از رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید ولادیمیر پوتین فردی «غیر قابل اعتماد» است.

آقای متیس ۱۰ آذر ماه در جریان سخنرانی در نشست دفاع ملی بنیاد ریگان در کالیفرنیا گفته روسیه قصد دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را داشته، پوتین در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، فریب‌کاری کرده و در جریان تیراندازی و بردن کشتی‌های اوکراینی نیز «عاری از حس مسئولیت» عمل کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مهر ماه گذشته با اعلام این‌که روسیه «سال‌هاست در حال نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است» گفت کشورش را از این پیمان خارج می‌کند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد و هدف از آن نابودی موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد بود. روسیه در واکنش هشدار داده است که این اقدام واشینگتن به «مسابقه تسلیحاتی» تازه‌ای می‌انجامد.

موضوع تیراندازی به کشتی‌های جنگی اوکراین نیز به هفته پیش باز می‌گردد وقتی نیروهای ارتش روسیه در آب‌های دریای آزوف، به دو کشتی جنگی اوکراینی شلیک کردند، سپس این دو کشتی را، همراه یک یدک‌کش ارتش اوکراین و شماری از ملوانان اوکراینی، با خود بردند. رخدادی که با اعتراض متحدان اوکراین در غرب همراه شده است. اما مسکو، کی‌یف را متهم کرده عمدا با ارسال کشتی‌ها به منطقه، قصد تحریک روسیه را داشته و می‌خواسته به بحران دامن بزند.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده در جمع شرکت‌کنندگان در نشست بنیاد ریگان گفته «ما با شخصی طرف هستیم که، ساده و روشن: نمی‌توان به او اعتماد کرد».

آقای متیس تاکید کرده «تردیدی وجود ندارد که روابط (دو طرف) بدتر شده است».

او در پاسخ به این پرسش که واشینگتن چگونه می‌تواند با تهدیدهای روسیه در آینده مقابله کند، گفته «وضعیت بسیار پیچیده‌ای‌ست، چراکه آقای پوتین مشخصا فردی‌ست با سرعت یادگیری پایین. او درک نمی‌کند که آن‌چه انجام می‌دهد، به ایجاد دشمنی با مردم کشورش می‌انجامد. او دنبال بهترین گزینه برای منافع مردمش نیست، و در واقع دارد کاری می‌کند که ناتو مجبور به تجدید قوا می‌شود».

ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، یک نهاد نظامی متشکل از قدرت‌های غربی و شماری از هم‌پیمانان آن‌ها است که دولت روسیه، چه در دوران کمونیسم و چه در دوره ریاست‌ پوتین بر دولت، به گسترش آن در نزدیکی مرزهایش واکنش نشان داده‌است. در زمان حیات شوروی، در واکنش به این پیمان، پیمان ورشو شکل گرفت.

جیمز متیس در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد میان دو کشور نیز روسیه را مجددا متهم به «نقض» آن کرد. مسکو پیشتر اتهام‌های مشابه را رد کرده بود. آقای متیس رخدادهای هفته پیش در دریا آزوف را نیز نقض «بی‌شرمانه» تعهدات روسیه و اوکراین، توسط مسکو، توصیف کرده‌است. او همچنین، بدون ارائه مدرک و جزئیاتی، روسیه را متهم به تلاش برای دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه گذشته کرد.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG