لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

کاخ سفید از برنامه بایدن برای سفر به عربستان سعودی دفاع کرد


کاخ سفید روز دوشنبه از برنامه‌ریزی برای سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به عربستان سعودی ودیدار با ولیعهد این کشور دفاع کرد.

مقامات آمریکا می‌گویند با آن که سفر آقای بایدن به عربستان سعودی هنوز تایید نشده، این دیدار احتمالی در راستای منافع ایالات متحده است، فارغ از آن که محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست، نقش داشته است.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: «سفر به اسرائیل و عربستان سعودی – هر زمان که انجام شود - نتایج حائز اهمیتی برای آمریکایی‌ها در منطقه خواهد داشت.»

وی افزود: «اگر او [جو بایدن] به این نتیجه برسد که گفت‌وگو با یک رهبر خارجی در جهت منافع ایالات متحده است و این گفت‌وگو نتایج ملموسی خواهد داشت، چنین خواهد کرد.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین عنوان کرد، عربستان سعودی «برای حدود هشتاد سال است که شریک استراتژیک ایالات متحده محسوب می‌شود و شکی نیست که منافع مهم ایالات متحده با این کشور پیوند خورده است».

گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن بود که آقای بایدن نخستین سفر خود به اسرائیل و عربستان سعودی در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده را حول و حوش اجلاس گروه هفت و ناتو که این ماه در آلمان و اسپانیا برگزار می‌شود، انجام خواهد داد.

جو بایدن در ماجرای قتل جمال خاشقچی به شدت از حکومت عربستان سعودی انتقاد کرد و آن را «منفور» نامید و همین امر نیز توجهات را به سفر احتمالی او به ریاض جلب کرده است.

شماری از مطبوعات آمریکا به دنبال انتقادات از این سفر احتمالی گزارش دادند که سفر آقای بایدن تا ماه ژوئیه به تعویق افتاده است.

سخنگوی کاخ سفید به تعویق افتادن این سفر را تایید نکرد. وی اظهار داشت: «مردم درباره تعویق آن پرسیده‌اند. رئیس جمهوری گفته است که برای یک ملاقات برنامه‌ریزی می‌شود. اما این برنامه لغو نشده و به تعویق هم نیفتاده. این گزارش‌ها دقیق نیست.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG