لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

هشدار دوباره آمریکا به حکومت سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

کاخ سفید روز سه شنبه ۱۴ شهریور به حکومت بشار اسد هشدار داده است در صورتی که دوباره از سلاح شیمیایی علیه مخالفان استفاده کند با واکنش سریع و متناسب آمریکا و متحدانش روبرو خواهد شد.

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرده است که آمریکا تحولات نظامی در منطقه ادلب را زیر نظر دارد.

سارا سندرز تاکید کرده است: شفاف اعلام می‌کنم این همچنان موضع قاطع ما است؛ چنانچه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تصمیم بگیرد که دوباره از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، آمریکا و متحدانش به این اقدام پاسخی سریع و متناسب خواهند داد.

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص آمادگی گسترده نیروهای دولتی سوریه و متحدانش برای تصرف آخرین استان تحت کنترل شورشیان مخالف حکومت بشار اسد منتشر شده است. این در حالی است که کشورهای غربی در خصوص بروز فاجعه انسانی در صورت عملیات نظامی حکومت سوریه در این منطقه هشدار دادند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته میلادی در واکنش به استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی در سوریه دو بار دستور حملات نظامی به مواضع حکومت سوریه را صادر کرد.

در همین زمینه، دونالد ترامپ روز گذشته در توییتی به حکومت بشار اسد هشدار داد که علیه منطقه ادلب دست به عملیات نظامی نزند. وی همچنین تاکید کرد روس‌ها و ایرانی‌ها دچار اشتباه بزرگی خواهند شد، چنانچه در این تراژدی انسانی بالقوه مشارکت کنند.

این در حالی است که کاخ کرملین روز سه شنبه به هشدار دونالد ترامپ در عدم عملیات نظامی در ادلب پاسخ داد و گفت، این منطقه لانه «تروریست‌ها» است.

به گزارش رویترز ، هم اکنون در حدود سه میلیون غیر نظامی در استان ادلب در شمال سوریه زندگی می‌کنند.

هلال احمر ترکیه نیز روز سه شنبه اعلام کرده است که در تدارک ارسال کمک‌هایی به استان ادلب است تا در صورت عملیات احتمالی نیروهای دولتی بتواند به آوارگان در این استان کمک کند.

ترکیه پیشتر هشدار داده است هرگونه حمله احتمالی نیروهای دولتی سوریه و متحدانش به استان ادلب می تواند زمنیه ساز یک فاجعه انسانی در این استان شود.

در همین حال، فعالان سوری روز سه شنبه گفته اند که هواپیماهای جنگی سوریه و روسیه مواضع گروههای شورشی در شهر جسر الشغور در غرب ادلب را بمباران کردند.

گفته می‌شود در این حملات دستکم۱۳ غیرنظامی کشته شدند.

جنگ داخلی سوریه طی هفت سال گذشته صدها هزار کشته بر جای گذاشته و باعث آوارگی میلیون‌ها نفر شده است.

با استفاده از گزارش رویترز ؛ خ.ک/ت
XS
SM
MD
LG