لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

تاکید سازمان جهانی بهداشت: واکسن کرونا باید کالای عمومی باشد


مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت (تدروس در وسط) در جریان یکی از کنفرانس‌های خبری این نهاد
مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت (تدروس در وسط) در جریان یکی از کنفرانس‌های خبری این نهاد

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید باید شمار بیشتری از رهبران جهان به صف کسانی بپیوندند که تعهد داده‌اند واکسن مقابله با کووید-۱۹ به‌عنوان یک کالای عمومی و غیررقابتی در سطح بین‌المللی تولید خواهد شد.

تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در جریان کنفرانس خبری روز ۲۳ خرداد این نهاد، تاکید کرده باید عزمی جهانی برای ارائه برابر و عادلانه واکسن احتمالی ویروس کرونا به وجود بیاید، حتی پیش از آن‌که خود واکسن تولید شود.

تدروس می‌گوید «بسیاری از رهبران جهان این ایده که واکسن باید یک کالای عمومی بین‌المللی باشد را اشاعه کرده‌اند، اما تاکید بر این مهم باید همچنان ادامه یابد».

او افزوده باید شمار بیشتری از رهبران جهان به این گروه بپیوندند: «ما واقعا به یک تعهد سیاسی بین‌المللی نیاز داریم، حتی پیش از آنکه واکسن تولید شود».

سخنان تدروس در واکنش به گمانه‌زنی‌ها و پرسش‌های مطرح‌شده پیرامون دسترسی برابر به واکسن احتمالی و این‌که ممکن است برخی کشورها از ارائه عمومی آن به‌خصوص به کشورهای فقیرتر خودداری کنند، مطرح شده‌است.

در نهم خرداد ماه نیز ده‌ها کشور و خود سازمان بهداشت جهانی خواستار «مالکیت عمومی» واکسن، داروها و ابزارهای آزمایشی برای مقابله با ویروس کرونای جدید شده بودند. به گفته آن‌ها قانون حق «ثبت خصوصی» داروها مانع جدی در اشتراک امکانات پزشکی برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ است.

کالای عمومی، کالایی غیر رقابتی‌ست، به این معنی که دسترسی کالا برای کسی محدود نیست و نمی‌توان آن را به فرد یا افرادی اختصاص داد و دیگران را مستثنی کرد.

البته هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ تولید نشده است، اما طی ماه‌های اخیر بر شمار کاندیداهای احتمالی در مراحل کارآزمایی بالینی افزوده شده‌است.

در حال حاضر ده کاندیدا از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان واکسن‌هایی که در مرحله آزمایش روی انسان‌ها هستند ثبت شده‌است.

یکی از جدی‌ترین کاندیداها که در آستانه فاز سوم (از چهار فاز) کارآزمایی بالینی قرار دارد، واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی چندملیتی «آسترازنـِکا» است.

واکسن مشابه دیگری نیز توسط شرکت کان‌سینو و موسسه زیست‌فناوری بیجینگ (پکن) در حال توسعه است که در فاز دوم کارآزمایی بالینی قرار دارد.

منبع: کنفرانس خبری سازمان جهانی بهداشت، رویترز، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG