لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

سازمان بهداشت جهانی به وضعیت اضطراری کووید پایان داد


سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که کووید-۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری جهانی نیست.

کارشناسان مستقل که به این سازمان مشاوره می‌دهند در جلسه خود در روز پنجشنبه توصیه کردند که به وضعیت اضطراری جهانی کووید-۱۹ که روز ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ اعلام شده بود، پایان دهد.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «با امیدواری فراوان پایان دوران اضطراری جهانی را در مورد همه‌گیری کووید-۱۹ اعلام می‌کنم. ولی پایان وضعیت اضطراری به این معنی نیست که خطر این بیماری برای بهداشت جهانی پایان یافته است.»

او افزود: «کووید-۱۹ جهان و همه ما را تغییر داده و این کاملا درست است. بازگشت به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا به معنای درس نگرفتن از شرایط دشوار سه سال گذشته و بی‌توجهی به سرنوشت نسل‌های آینده است.»

اعلام همه‌گیری کووید-۱۹ به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی در جلب توجه دولت‌های جهان و همکاری بین‌المللی برای مقابله با این همه‌گیری کمک موثری کرد.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که پایان دادن به وضعیت اضطراری نشانه‌ای از پیشرفت قابل توجه در مهار این همه‌گیری است ولی شیوع کووید ادامه خواهد داشت و هنوز یک خطر بهداشتی تلقی می‌شود.

برخی از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده در سال گذشته میلادی به وضعیت اضطراری کووید-۱۹ پایان دادند. پیامدهای این تصمیم توقف واکسیناسیون رایگان و قطع یارانه‌هایی بود که در سال‌های بحران کرونا به شهروندان و موسسات اقتصادی پرداخت می‌شد.

اتحادیه اروپا نیز در ماه آوریل گذشته به وضعیت اضطراری کووید-۱۹ در کشورهای عضو اين اتحاديه پایان داد. همچنین مدیر بخش قاره آفریقا در سازمان بهداشت جهانی در ماه دسامبر اعلام کرد که زمان مدیریت عادی این بیماری در آفریقا فرا رسیده است.

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرده‌اند که پایان دادن به وضعیت اضطراری کووید-۱۹ ممکن است باعث کاهش توجه کشورها به پیشگیری از شیوع این بیماری و کاهش همکاری‌های بین المللی برای مقابله با آن شود.

طبق آمارهای رسمی طی سه سال گذشته بیش از ۶.۹ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG