لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

دکتر تدروس: تست بگیرید، بیمار را جدا کنید، موارد تماس را پیدا کنید


دکتر تدورس می‌گوید کشورها باید یک رویکرد فراگیر را پی‌ گیرند.
دکتر تدورس می‌گوید کشورها باید یک رویکرد فراگیر را پی‌ گیرند.

مدیر سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین نشست خبری خود گفته «پیام ما به همه کشورها بسیار سرراست است: آزمایش بگیرید، آزمایش بگیرید، آزمایش بگیرید».

دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز ۲۶ اسفند ماه گفته نهاد او شاهد پی‌گیری تمهیدات اجتماعی در کشورهای مختلف بوده، از جمله تعطیلی مدارس، لغو مراسم، برنامه‌های عمومی و گردهمایی‌ها.

ولی با این‌ همه «ما هنوز شاهد افزایش فوری موارد آزمایش، جداسازی و ردیابی موارد تماس، نبودیم؛ این‌ها ستون فقرات یک واکنش [مناسب به شیوع ویروس کرونا] است».

دکتر تدروس تاکید کرده که «فاصله‌گیری اجتماعی» به کاهش موارد ابتلا کمک می‌کند و به سیستم درمانی اجازه می‌دهد تا بهتر با بیماری و ویروس کرونای جدید روبه‌رو شود.

او همچنین بار دیگر افزوده که شست‌وشوی دست‌ها و رعایت موارد درست سرفه و عطسه و نظیر این‌ها از خطر ابتلا به کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای سارس-۲ می‌کاهد.

با این حال دکتر تدروس یادآوری کرده، مجموعه‌ای از اقدامات و واکنش‌ها لازم است تا جلوی فراگیری بیشتر جهانی ویروس گرفته شود:

«همان‌طور که همواره تاکید دارم، همه کشورهای باید رویکردی فراگیر را پی‌ گیرند. اما مهم‌ترین روش برای حفاظت از جان انسان‌ها و جلوگیری از بیماری، شکستن زنجیره انتقال است. و برای این کار باید تست بگیرید و [مبتلایان را] جدا کنید.»

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت افزوده است:

«پیامی سرراست برای همه کشورها داریم: تست، تست، تست. از هر مورد مشکوکی تست بگیرید. اگر جواب تست مثبت است، مبتلایان را جدا کنید و ببینید تا دو روز پیش از بروز علائم بیماری با چه کسانی در تماس بودند و سپس از آن افراد هم تست بگیرید».

سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می‌کند افراد در تماس با مبتلایان تائیدشده در صورتی آزمایش شوند که علائمی از بیماری دارند.

سازمان جهانی بهداشت تا کنون ۱.۵ میلیون تست کرونا در اختیار ۱۲۰ کشور گذاشته است. این نهاد در تلاش است تا شرکت‌های سازنده آزمایش کرونا را تشویق به افزایش سطح تولید کند.

ایران، یکی از بحرانی‌ترین کشورها در جریان شیوع ویروس کرونا است. روز دوشنبه مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا به خبرگزاری رویترز گفته بود شمار موارد رسمی ابتلا در ایران ممکن است تنها یک پنجم شمار واقعی باشد، اما «تست‌ها به سرعت در حال افزایش است در نتیجه شمار موارد بیشتر خواهد شد».

ریک برنان که به تازگی به ایران سفر کرده می‌گوید تست‌ها، همان‌طور که در حال حاضر در برخی کشورهای ثروتمند اروپایی هم دیده می‌شود، تنها محدود به موارد ابتلای بسیار شدید شده‌است.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده‌است، تمام موارد ابتلا، حتی موارد خفیف در تاسیسات بهداشتی یا مکان‌های در نظر گرفته‌شده برای این کار، بستری شوند تا جلوی شیوع ویروس به دیگران گرفته شود.

دکتر تدروس اما می‌گوید نهاد تحت مدیریت او واقف است که برخی کشورها دیگر جایی برای نگه‌داری بیماران ندارند: «در چنین شرایطی بیماران سالخورده‌تر و کسانی که دچار بیماری‌ها و نارسایی‌های جانبی هستند، باید در اولویت قرار گیرند».

او می‌گوید راه دیگر هم، بستری کردن و مراقبت از بیماران خفیف در خانه است. البته به شرطی که موارد حفاظتی و بهداشتی، جداسازی فرد از بقیه و مراقبت‌های دیگر کاملا رعایت شوند. کسی از بیمار مراقبت کند که از سلامت خوبی برخوردار است و تمامی موارد ایمنی، مانند استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و موارد مشابه را نیز در تمام شرایط در نظر بگیرد.

دکتر تدروس در پایان افزوده: در روزها، هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو، عزم ما در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت: اعتماد ما به دانش و علم آزمایش خواهد شد، همبستگی و اتحاد ما آزمایش خواهد شد.

منبع: سازمان جهانی بهداشت
XS
SM
MD
LG