لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

چند نفر و به چه ترتیبی در صف جانشینی پادشاه بریتانیا قرار دارند؟


چارلز سوم پس از ده‌ها سال انتظار، ۱۸ ماه پیش به مقام پادشاهی بریتانیا رسید
چارلز سوم پس از ده‌ها سال انتظار، ۱۸ ماه پیش به مقام پادشاهی بریتانیا رسید

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا که ۷۵ ساله است، سال‌های سال در انتظار رسيدن به پادشاهی بود، اما حدود ۱۸ ماه پس از آغاز پادشاهی اکنون با مشکل جسمانی جدی روبه‌رو است و به همین زودی فهرست ۲۴نفرهٔ جانشينان سلطنت بريتانيا دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

کاخ باکینگهام دوشنبهٔ این هفته ۱۶ بهمن خبر داد که چارلزسوم به سرطان مبتلا شده ولی نوع آن را اعلام نکرد. در این بیانیه گفته شد که پزشکان هنگام درمان عارضهٔ بزرگ شدن پروستات، ابتلای چارلز سوم به سرطان را تشخیص داده‌اند.

کاخ باکینگهام افزود که روند درمان سرطان او آغاز شده و به‌رغم کاهش دیدارهای عمومی او به انجام وظایف حکومتی خود ادامه خواهد داد.

چارلز سوم از ۱۷ شهریور سال گذشته در روز مرگ مادرش، ملکه الیزابت که ۷۰ سال سلطنت کرد، به‌طور رسمی پادشاه بریتانیا و قلمرو سرزمین‌های دیگر این کشور در جهان است و صاحب رکورد مسن‌ترین پادشاه تاریخ این کشور.

شاهزاده ویلیام، پسر ارشد چارلز سوم، جانشین اوست. طبق قوانین سلطنتی بریتانیا مقام ریاست خاندان سلطنتی از پادشاه به ملکه منتقل نمی‌شود.

شاهزاده ویلیام (چپ)، جانشین اول چارلز سوم، در کنار برادرش شاهزاده هری که از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کرده ولی هنوز در سلسله‌مراتب جانشینی قرار دارد، در ردیف پنجم.
شاهزاده ویلیام (چپ)، جانشین اول چارلز سوم، در کنار برادرش شاهزاده هری که از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کرده ولی هنوز در سلسله‌مراتب جانشینی قرار دارد، در ردیف پنجم.

در بیانیهٔ کاخ باکینگهام اعلام شد که درمان چارلز سوم بدون نیاز به بستری شدن ادامه خواهد یافت. هرچند نوع سرطان او اعلام نشد، ولی در بیانیه تأکید شد که بیماری سرطان او به درمان پروستات ارتباط نداشته و «موضوع جداگانه‌ای» است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، هم در مصاحبه‌ای گفت:«خوشبختانه این مشکل خیلی زود تشخیص داده شده» و افزود که در مقام نخست‌وزیر ارتباط خود با پادشاه بریتانیا را به‌شکل معمول ادامه خواهد داد.

چارلز سوم که ۷۵ ساله است، دست‌کم از میان‌سالی در انتظار رسيدن به مقام پادشاهی به‌جای مادرش بود، اما ملکه الیزابت دوم این مقام را به او تنفیذ نکرد تا این‌که پس از ۷۰ سال سلطنت درگذشت و اکنون، یعنی حدود ۱۸ ماه پس از آغاز پادشاهی چارلز سوم، او با یک مشکل جسمی جدی روبه‌رو است.

از بیانیهٔ کاخ باکینگهام و سخنان نخست‌وزیر بریتانیا چنین برمی‌آید که چارلز سوم قصد ندارد از مقام پادشاهی کناره‌گیری کند و همزمان با درمان، وظایف تشریفاتی خود به‌عنوان پادشاه را انجام خواهد داد.

کاخ باکینگهام در بخش دیگری از بیانیهٔ خود افزود چارلز سوم که معمولاً از سلامت خوبی برخوردار بوده، «در مورد درمانش روحیهٔ بسیار مثبتی دارد و امیدوار است که به‌زودی به انجام تمامی وظایف عمومی خود بازگردد».

چارلز سوم که حالا ۷۵ ساله است، ۱۸ سال پیش با کامیلا که اکنون ۷۶ ساله است و دوست دوران جوانی‌ او از پیش از پیمان زناشویی خود با پرنسس دایانا بود، ازدواج کرده است.

در آستانهٔ تاج‌گذاری چارلز سوم در اردیبهشت امسال، نظرسنجی‌هایی در این کشور انجام شد که نشان می‌داد حمایت افکار عمومی از سلطنت به‌ویژه در میان نسل جوان بریتانیا به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

براساس نظرسنجی مرکز ملی تحقیقات اجتماعی بریتانیا، ۴۵ درصد از پرسش‌شوندگان گفته بودند که سلطنت یا «باید ملغی شود»، یا «مهم نیست» یا گزینهٔ «اصلاً مهم نیست» را انتخاب کرده بودند.

این در حالی است که سال پیش از آن که جشن هفتادمین سال سلطنت ملکه الیزابت، سه ماه پیش از مرگ او، برگزار شد، ۳۵ درصد در مورد میزان اهمیت نداشتن سلطنت برای کشورشان پاسخی مشابهِ این داده بودند.

از چپ: کامیلا همسر چارلز، چارلز، ملکه الیزابت، شاهزاده جورج، شاهزاده ویلیام، پرنسس شارلوت، شاهزاده لوئی، و کاترین، همسر ویلیام (ژوئن ۲۰۲۲). ویلیام و فرزندانش جرج و شارلوت و لوئی در ردیف‌های یکم تا چهارم فهرست جانشینی هستند.
از چپ: کامیلا همسر چارلز، چارلز، ملکه الیزابت، شاهزاده جورج، شاهزاده ویلیام، پرنسس شارلوت، شاهزاده لوئی، و کاترین، همسر ویلیام (ژوئن ۲۰۲۲). ویلیام و فرزندانش جرج و شارلوت و لوئی در ردیف‌های یکم تا چهارم فهرست جانشینی هستند.

سلسله‌مراتب جانشینی پادشاه بریتانیا (فهرست ۲۴نفره)

  • ۱- ویلیام، پسر ارشد چارلز و شاهزادهٔ فقید دایانا که لقب سلطنتی او شاهزادهٔ ولز است. او سه فرزند دارد، دو پسر و یک دختر.
  • ۲- شاهزاده جرج، پسر ارشد شاهزاده ویلیام و همسرش کیت (شاهدخت ولز)، که متولد ژوئیه ۲۰۱۳ است.
  • ۳- شاهدخت شارلوت، دختر شاهزاده ویلیام و همسرش کیت، که متولد مه ۲۰۱۵ است.
  • ۴- شاهزاده لوئی، پسر کوچک شاهزاده ویلیام و همسرش کیت، که متولد آوریل ۲۰۱۸ است.
  • ۵- شاهزاده هری، پسر کوچک چارلز و شاهزادهٔ فقید دایانا، که از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کرده ولی هنوز در سلسله‌مراتب جانشینی قرار دارد.
شاهزاده هری و همسرش مگان
شاهزاده هری و همسرش مگان
  • ۶- آرچی مونتباتن - وینزر، فرزند ارشد شاهزاده هری و همسرش مگان (دوشس ساسکس)، که متولد مه ۲۰۱۹ است.
  • ۷- لیلیبت مونتباتن- وینزر، فرزند دوم شاهزاده هری و همسرش مگان، که متولد ژوئن ۲۰۲۱ است.
  • ۸- شاهزاده اندرو، دومین پسر ملکه الیزابت دوم و همسرش شاهزاده فیلیپ.
  • ۹- شاهدخت بئاتریس، دختر ارشد شاهزاده اندرو و همسر سابقش سارا فرگوسن.
  • ۱۰- سیه‌نا الیزابت، دختر بئاتریس و همسرش ادواردو ماپلی موتزی، که متولد سپتامبر ۲۰۲۱ است.
  • ۱۱- شاهدخت یوژنی، دختر کوچک شاهزاده اندرو و همسر سابقش سارا فرگوسن.
  • ۱۲- آگوست بروکسبنک، فرزند یوژنی و همسرش جیمز بروکسبنک، که متولد فوریه ۲۰۲۱ است.
  • ۱۳- ارنست بروکسبنک، فرزند دوم یوژنی و همسرش جیمز بروکسبنک، که متولد مه ۲۰۲۳ است.
  • ۱۴- شاهزاده ادوارد، پسر کوچک ملکه الیزابت دوم و همسرش شاهزاده فیلیپ.
  • ۱۵- جیمز، پسر شاهزاده ادوارد و همسرش سوفی، شاهدخت ادینبورگ.
  • ۱۶- بانو لوئیز مونتباتن - وینزر، دختر شاهزاده ادوارد و همسرش سوفی.
  • ۱۷- شاهدخت اَن، دختر و فرزند دوم ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ.

او از برادرانش اندرو و ادوارد بزرگ‌تر است، ولی به دلیل قوانین کهن سلسله‌مراتب در خاندان‌های سلطنتی، در مقام بعد از پسران قرار دارد.

این قانون در سال ۲۰۱۵ در خاندان سلطنتی بریتانیا تغییر کرد، ولی سلسله‌مراتبی را که قبلا تعیین شده بود شامل نشد، در نتیجه شاهدخت اَن از نظر سلسله‌مراتب جانشینی پس از دو برادر کوچک‌تر خود، فرزندان و حتی نوه‌های آن‌ها قرار دارد.

پس از شاهدخت اَن، هفت نفر ديگر ازجمله فرزندان و نوه‌های او در فهرست ۲۴ نفرهٔ جانشينان سلطنت بريتانيا قرار دارند.

با استفاده از رویترز و وب‌سایت رادیوفردا؛ ش.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG