لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

سازمان بهداشت جهانی: موارد فعلی ابتلا به آبله میمون به همه‌گیری منجر نمی‌شود


در صورت ابتلای شدید به آبله میمون، ابتدا پوست صورت و دست و سپس سایر قسمت‌های بدن جوش و تاول می‌زند که با خارش و درد همراه است
در صورت ابتلای شدید به آبله میمون، ابتدا پوست صورت و دست و سپس سایر قسمت‌های بدن جوش و تاول می‌زند که با خارش و درد همراه است

کارشناس ارشد آبله میمون در سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه ۹ خرداد گفت بعید می‌داند چند صد مورد جديد از ابتلای شناسایی شده به این بیماری به یک پاندمی منجر شود .

دکتر رزاموند لویز در عین حال اذعان کرد که هنوز نکات ناشناخته فراوانی در مورد این بیماری وجود دارد از جمله شیوه دقیق سرایت آن و تاثیر احتمالی قطع واکسیناسیون گسترده آبله مرغان چند دهه قبل روی ظهور مجدد و سرایت سریع‌تر آبله میمون.

او در نشست علنی سازمان بهداشت جهانی گفت: بسیار مهم است تاکید شود که چند صد مورد ابتلا به آبله میمون که تاکنون در حدود ۲۰ کشور شناسایی شده است، همه مردان همجنسگرا و یا مردانی هستند که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند. کارشناسان علوم پزشکی با توجه به این اطلاعات می‌توانند تحقیقات خود را ادامه دهند و در عین حال افراد ریسک‌پذیر باید مراقب باشند.

کارشناس ارشد آبله میمون در سازمان بهداشت جهانی گفت: «تاکید بر این موضوع بسیار مهم است، چون به نظر می‌رسد که با اشکالی از سرایت این ویروس روبرو هستیم که در گذشته به دقت شناسایی نشده بود».

دکتر لویز افزود: «در حال حاضر ما نگران پاندمی جهانی نیستیم. نگرانی ما این است که به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق برای حقاظت از سلامت خود، افراد ممکن است در معرض ابتلا قرار گیرند».

او خاطرنشان کرد که هر فردی فارغ از گرایش جنسی خود می‌تواند به طور بالقوه در معرض ابتلا قرار بگیرد.

سایر کارشناسان بهداشت عمومی نیز گفته‌اند که سرایت این ویروس به مردان همجنسگرا و یا مردانی که با مردهای دیگر رابطه جنسی دارند ممکن است تصادفی باشد و اگر مهار نشود ممکن است به سرعت به سایرین نیز منتقل شود.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، طی هفته‌های اخیر حداقل ۲۵۰ مورد از ابتلا به آبله میمون در ۲۳ کشور شناسایی شده است که قبل از این هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در آن‌ها گزارش نشده بود.

دکتر لویز گفت هنوز مشخص نیست که آیا آبله میمون از طریق رابطه جنسی و یا از طریق تماس حین رابطه جنسی منتقل می‌شود.

او خطر سرایت این بیماری به کل جمعیت را در حال حاضر «بسیار کم» توصیف کرد. ارزیابی کارشناسان تاکنون این بوده است که شیوه اصلی انتقال این ویروس تماس جسمی نزدیک با فرد بیمار و یا استفاده از وسایل شخصی بیماران مثل رختخواب، لباس و حوله آن‌هاست.

دکتر لویز هشدار داد در بخش اعظم افراد مبتلا که در هفته‌های اخير شناسایی شده‌اند ضایعات ناشی از بیماری بیشتر در ناحیه آلت تناسلی متمرکز بوده و در برخی موارد این ضایعات چنان کوچک است که به زحمت مشاهده می‌شوند.

او افزود: «این ضایعات ممکن است دو تا چهار هفته برای دیگران قابل رویت نباشند ولی شما ناقل ویروس هستید».

هفته گذشته یکی از مشاوران سازمان بهداشت جهانی گفت اکثر موارد شناسایی شده در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و اسرائیل به احتمال فراوان با رابطه جنسی بین شرکت‌کنندگان در دو کنسرت بزرگ موسیقی در بلژیک و اسپانیا مرتبط است.

قبل از شناسایی این موارد، آبله میمون به عنوان یک ویروس بومی در برخی از نقاط غربی و مرکزی آفریقا تلقی می‌شد که از طریق جانورانی نظیر جوندگان وحشی و یا میمون سانان به انسان منتقل می‌شود و معمولا از مرزهای کشوری عبور نمی‌کرد.

آبله میمون، چقدر خطرناک است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00

کارشناسان بهداشت عمومی هنوز با قاطعیت نمی‌توانند بگویند که منشا انتقال ویروس به کشورهای ثروتمند آفریقا بوده است. ولی به نظر می‌رسد که موارد ابتلا به این بیماری در غرب آفریقا نیز افزایش یافته است.

وزارت بهداشت نیجریه روز دوشنبه مرگ اولین فرد مبتلا به این بیماری و شناسایی شش مبتلای دیگر را اعلام کرد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید موارد ابتلا به این بیماری در نیجریه و جمهوری مرکزی آفریقا هر سال چندین هزار نفر است.

اکثر افراد مبتلا به آبله میمون عوارضی شبیه آنفولانزا از جمله تب، لرز، خستگی و درد عضلات را تجربه می‌کنند. ولی در صورت ابتلای شدید، ابتدا پوست صورت و دست و سپس سایر قسمت‌های بدن جوش و تاول می‌زند که با خارش و درد همراه است. تاکنون هیچ‌یک از مبتلایان به این بیماری در خارج از آفریقا فوت نکرده‌اند.

دکتر رزاموند لویز افزود دامنه شیوع آبله میمون در کشورهای آفریقایی در مجموع تحت کنترل بوده است ولی هنوز مشخص نشده که آیا افراد بدون عارضه مشخص می‌توانند ناقل این بیماری باشند و یا این بیماری نیز مثل کووید ۱۹ و سرخک می‌تواند از طریق هوا پخش شود یا نه.

او افزود: شاید این بیماری به دلیل کاهش مصونیت عمومی ناشی از توقف واکسیناسیون گسترده آبله مرغان در حدود ۴۰ سال پیش، ضریب شیوع بیشتری پیدا کرده است و افزود برای مهار شیوع این بیماری در کشورهایی که اخیرا ظاهر شده است هنوز فرصت کافی وجود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG