لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

شمار مبتلایان به آبله میمون از شش هزار نفر گذشت؛ نشست اضطراری بهداشت جهانی


دست‌های یک بیمار مبتلا به آبله میمون
دست‌های یک بیمار مبتلا به آبله میمون

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، اعلام کرد که تاکنون بیش از شش هزار مورد از ابتلا به آبله میمون در ۵۸ کشور جهان شناسایی شده است.

تدروس آدهانوم، دبیرکل این سازمان، ضمن اعلام این خبر افزود که دومین جلسه اضطراری کارشناسان آبله میمون در سازمان بهداشت جهانی اواخر تیرماه و یا زودتر تشکیل خواهد شد.

قرار است در این جلسه در مورد اعلام کردن آبله میمون به‌عنوان یک «وضعیت بهداشتی اضطراری» که بالاترین سطح هشدار در مقررات سازمان بهداشت جهانی است، تصمیم‌گیری شود.

اولین موارد ابتلا به این بیماری در کشورهایی که ویروس آبله میمون در آن‌ها بومی نیست، اواسط اردیبهشت در آمریکای شمالی و اروپای غربی شناسایی شد.

تدروس آدهانوم در یک نشست خبری آنلاین در دفتر مرکزی سازمان بهداشت جهانی در ژنو گفت: «در مورد انتقال و شیوع این ویروس همچنان نگرانیم. انجام تست کماکان دشوار است و به احتمال فراوان تعداد واقعی مبتلایان بیشتر از رقمی است که شناسایی شده است.»

او همچنین افزود: «کشورهای اروپایی همچنان کانون اصلی انتقال این ویروس هستند و ۸۰ درصد از موارد شناسایی‌شده مربوط به اروپاست.»

به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، اکثر موارد شناسایی‌شده آبله میمون مربوط به مردان همجنسگرا و یا مردانی است که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، ضمن این‌که اکثر آن‌ها جوان و ساکن شهرهای بزرگ هستند.

کمیته کارشناسان آبله میمون در سازمان بهداشت جهانی اوایل تیر برای تشخیص شدت خطر شیوع این ویروس جلسه تشکیل داد اما به این نتیجه رسید که این بیماری هنوز به یک موضوع نگران‌کننده در مورد بهداشت عمومی در سطح جهانی بدل نشده است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در بخش دیگری از نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «کارشناسان ما با دقت تازه‌ترین آمارها را دنبال می‌کنند. من به‌زودی جلسه کمیته کارشناسی را فرامی‌خوانم و در این جلسه جدیدترین ارزیابی‌ها از شیوع آبله میمون و راه‌های مقابله با آن بررسی خواهد شد. این جلسه حدود دو هفته دیگر و در صورت لزوم زودتر تشکیل خواهد شد.»

کمیته اضطراری آبله میمون در سازمان بهداشت جهانی ۱۶ عضو دارد و ریاست آن برعهده ژان ماری اوکوو- بله از جمهوری دمکراتیک کنگو است که قبلا ریاست بخش واکسیناسیون و ایمن سازی را برعهده داشت.

سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۹ تاکنون شش مورد از شیوع بیماری‌ها را «خطر اضطراری برای بهداشت عمومی» اعلام کرده است که آخرین مورد آن در سال ۲۰۲۰ همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بود. در بسیاری از این موارد، از جمله همه‌گیری کرونا، واکنش دولت‌های جهان به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی کُند بوده است، هرچند از سوی دیگر، منتقدان می‌گویند که این نهاد نیز حداقل در مورد بحران کرونا کُند عمل کرد.

در جلسه روز ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۰ بهمن ۱۳۹۸) کارشناسان سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس کرونا را «خطری اضطراری برای بهداشت عمومی» تعیین کردند، ولی آقای آدهانوم در روز ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) و پس از شیوع سریع این ویروس دربسیاری از کشورها آن را یک همه‌گیری جهانی اعلام کرد.

عوارض اولیه و معمول آبله میمون تب شدید، تاول و جوش‌های چرکی روی پوست دست‌ها و پاها و خارش شدید نظیر آبله مرغان است.

از شواهد چنين برمی‌آيد که اولین موارد شناسایی‌شده از این بیماری در کشورهای غربی هیچ ارتباط مستقیمی با کشورهای غرب آفریقا که زیستگاه بومی این ویروس تلقی می‌شوند، نداشته‌اند و به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند که این ویروس از سال‌ها قبل، بدون آن‌که کشف شده باشد، از غرب آفریقا به نقاط دیگر جهان سرایت کرده است.

برنامه‌های فعلی سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با شیوع آبله میمون افزایش آگاهی در مورد ابتلا به این بیمای در میان جمعیت با ریسک‌پذیری بالا و تشویق رعایت مقررات بهداشتی و توجه دقیق‌تر به ایمنی شخصی به‌خصوص در روابط جنسی است.

XS
SM
MD
LG