لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

سازمان جهانی بهداشت فرضیه منشأ آزمایشگاهی برای ویروس کرونا را رد کرد


لوگوی سازمانی جهانی بهداشت
لوگوی سازمانی جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هیچ اطلاعاتی از ایالات متحده یا منابع دیگری دریافت نکرده است که نشان بدهد منشأ ویروس کرونا آزمایشگاهی در چین بوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مایک رایان، از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت، شامگاه دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در ژنو ضمن ذکر این مطلب در مورد منشأ آزمایشگاهی این ویروس گفت: «از نظر ما چنین موضوعی در حد حدس و گمان است.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یک‌شنبه گفته بود شواهد متعددی وجود دارد که اثبات می‌کند منشأ این بیماری آزمایشگاهی در ووهان چین بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، نیز که به نحوه مدیریت بحران کرونا از سوی چین انتقاد دارد پیش از این سخنانی مشابه اظهارات آقای پومپئو در مورد منشأ احتمالی کرونا بیان کرده بود.

شماری از نشریات غربی نیز مدعی شده‌اند نهادهای امنیتی پنج کشور در یک گزارش محرمانه که بخش‌هایی از آن لو رفته است به «دروغ‌های چین درباره کرونا» پرداخته و اشاراتی نیز به احتمال خروج ویروس از آزمایشگاه ووهان کرده‌اند.

این نشریات مدعی شده‌اند که این موارد در یک «پرونده محرمانه ۱۵» صفحه‌ای ذکر شده است که آن را «فایو آیز» تهیه کرده بود.


«فایو آیز» گروهی متشکل از نهادهای اطلاعاتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند است.

اما روز دوشنبه، «یک منبع اطلاعاتی» به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت که «پرونده ۱۵ صفحه‌ای» یادشده بر اساس اطلاعات گردآوری‌شده توسط «فایو آیز» تهیه نشده است.

این «منبع اطلاعاتی» که نام او ذکر نشده افزود که در حال حاضر شواهدی در دست نیست که نشان دهد ویروس کرونا از آزمایشگاهی تحقیقاتی در چین نشئت گرفته باشد.

گاردین در عین حال می‌نویسد که از سوی آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا و چهار کشور دیگر گروه «فایز آیز» مسئله شفافیت اطلاعات اعلام‌شده توسط چین در مورد شیوع اولیه کرونا همچنان جای سؤال است.

در همین حال، دکتر آنتونی فاوچی، همه‌گیرشناس ارشد ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با نشریه «نشنال جیوگرافیک» که دوشنبه منتشر شد گفت که شواهد علمی «بسیار بسیار قوی به این اشاره دارد که ویروس کرونا نمی‌تواند ساخته دست بشر یا دستکاری‌شده باشد.»

مدیر اطلاعات ملی آمریکا (دی‌ان‌آی) که بر نهادهای اطلاعاتی این کشور نظارت دارد نیز گفته است این نهادها به این نتیجه رسیده‌اند کووید ۱۹ «انسان‌ساز یا اصلاح‌شده ژنتیکی نیست»، اما «تحقیق درباره منشأ آن همچنان ادامه دارد».

رسانه‌های دولتی چین به اظهارات دونالد ترامپ و مایک پومپئو واکنش تندی داشته‌اند که یکی از تندترین آنها متعلق به شبکه سی‌سی‌تی‌وی است. مفسر این شبکه وزیر خارجه آمریکا را «شیطان» نامید و گفت که او «شریرانه زهر می‌ریزد» و «دروغ‌پراکنی» می‌کند.

دولت چین همواره اصرار داشته است منشأ اولیه شیوع کرونا بازار شهر ووهان بود.

ویروس کرونا تاکنون به مرگ حدود ۲۵۰ هزار نفر در سراسر جهان انجامیده که این میان ایالات متحده با بیش از ۶۸ هزار قربانی بیشترین آمار مرگ و میر را دارد.

چین اما شمار قربانیان ویروس کرونا در این کشور را بیش از ۴۶۰۰ نفر عنوان کرده که در مقایسه با تلفات در آمریکا و اروپا بسیار کمتر است و همین امر نیز تردیدهایی را درباره اصالت آمار دولت چین به وجود آورده است.

XS
SM
MD
LG