لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

چگونه با وجود کرونا به زندگی ادامه دهیم «پرسش کلیدی ماه‌های پیش‌روست»‎‎


یک شهروند ایرانی در تهران
یک شهروند ایرانی در تهران

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین کنفرانس خبری خود ضمن آن‌که بر لزوم ادامه یک روند فراگیر برای ردیابی، جداکردن و درمان بیماران کووید-۱۹ تاکید کرده، می‌گوید، همه به‌زودی با این پرسش روبه‌رو خواهند شد که چگونه در کنار ویروس به زندگی معمول ادامه دهند.

به گفته مقام‌های سازمان جهانی بهداشت دولت‌ها باید در روند مقابله با ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن همچنان «جدی» باشند و به ردیابی تماس‌های بیمار، جداکردن آن‌ها، حفظ فاصله‌گیری‌های فیزیکی و اجتماعی و موارد مشابه ادامه دهند.

تدروس آدانوم می‌گوید شهروندان همچنان باید بایدها و نبایدهای بهداشتی، از جمله شست‌وشوی مرتب دست‌ها، را رعایت کنند.

دکتر مایک رایان، مسئول ارشد برنامه‌های اضطراری این نهاد، می‌گوید هنوز افراد زیادی در معرض خطر قرار دارند که باید از آن‌ها حفاظت شود، جوامع فقیر زیادی وجود دارد، که خدمات بهداشتی و درمانی در آن‌ها مناسب نیست و نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند.

تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید همچنان می‌شود با به‌کارگیری ابزارها و راه‌هایی که در ماه‌های گذشته آموخته‌ایم، از میزان تلفات انسانی کاست.

او افزوده «پرسش حیاتی در ماه‌های پیش‌رو که همه کشورها با آن روبه‌رو خواهند شد این است که چگونه با وجود ویروس به زندگی ادامه دهیم؛ این روال جدید [زندگی] است».

دکتر رایان تاکید کرده «بسیاری از کشورهایی که یک راهبرد جامع را پی گرفته‌اند، به سطح بسیار نازلی از انتشار ویروس رسیده‌اند، ولی همیشه باید هوشیار بود، چون همیشه ممکن است گلوگاهی برای انتشار ویروس پیدا شود یا ویروس در سطح اندکی شیوع پیدا کند».

«تیم تحقیقاتی راهی چین می‌شود»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت همچنین گفته این نهاد قرار است تیمی را برای انجام تحقیقات راهی چین کند.

تدروس می‌گوید «مقابله با ویروس در صورتی که همه چیز را در باره آن بدانیم، از جمله در مورد این‌که چگونه آغاز شد، بهتر انجام می‌گیرد».

البته این سازمان مشخص نکرده این هیئت که قرار است هفته آینده به چین برود دقیقا در چه زمینه‌هایی تحقیق خواهد کرد.

دولت ایالات متحده، انتقادهای شدیدی را علیه سازمان جهانی بهداشت، و در مورد رویکرد آن به چین و آنچه در آغاز شیوع ویروس انجام داد، مطرح کرده‌است.

دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ این سازمان را متهم به چین‌محوری کرده و می‌گوید اقدامات ضعیف این نهاد در آغاز شیوع ویروس در ووهان چین، باعث شد تا بیماری به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شود.

مقام‌های آمریکایی همچنین این اتهام را مطرح کرده‌اند که ویروس از موسسه ویروس‌شناسی شهر ووهان به بیرون رخنه کرده‌است.

چین اتهام‌های وارد شده را رد کرده‌است. پکن در عین حال این پرسش را مطرح کرده بود که «چرا تحقیقات فقط باید چین را هدف بگیرد؟ چرا دیگر کشورها هدف تحقیقات قرار نگیرند؟».

در عین حال با وجود آن‌که سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هیئتی را رهسپار چین خواهد کرد، مشخص نیست دست این هیئت برای تحقیقات در جمهوری خلق تا چه اندازه باز باشد.

مقام‌های سازمان جهانی بهداشت همچنین از استفاده از واژگانی که ممکن است به خصومت‌ها بین مردم دامن بزند، انتقاد کرده‌ و خواستار به‌کارگیری زبانی بر پایه «احترام متقابل» شده‌اند.

منبع: کنفرانس خبری سازمان جهانی بهداشت
XS
SM
MD
LG