لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

دکتر تدروس: کرونا با آنفلوآنزا تفاوت دارد و قابل مهار است


یکی از کارکنان بهداشتی در تهران در حال آزمایش تست کرونای یکی از موارد مشکوک به ابتلا
یکی از کارکنان بهداشتی در تهران در حال آزمایش تست کرونای یکی از موارد مشکوک به ابتلا

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، ویروس کرونای جدید، «سارس، مرس یا آنفلوآنزا نیست»، و هنوز می‌توان آن را مهار کرد.

دکتر تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در جریان کنفرانس خبری ۱۳ اسفند ماه خود تاکید کرده ویروس کرونای جدید که شیوع گسترده آن از شهر ووهان در چین آغاز شد «ویروسی منحصر به فرد با ویژگی‌های منحصر به فرد است».

او می‌گوید، کسی این روزها در مورد مهار آنفلوآنزا صحبت نمی‌کند، چراکه چنین چیزی «شدنی نیست»، اما «در مورد کووید-۱۹ (کروناویروس جدید) امکان‌پذیر است. ما در جریان آنفلوآنزای فصلی دنبال افرادی که با بیمار در تماس بودند، نمی‌گردیم».

دکتر تدروس تاکید کرده «ولی کشورها باید این کار را در مورد کووید-۱۹ انجام دهند، چراکه چنین کاری جلوی سرایت بیماری را می‌گیرد و جان مردم را نجات می‌دهد. مهار شدنی است».

وب‌سایت خبری «استات» که بر اخبار مربوط به حوزه بهداشت و سلامت متمرکز است می‌گوید مقام‌های سازمان جهانی بهداشت تاکید دارند که حرکت در مسیر «ردیابی تماس‌ها» به چین اجازه داد تا به مرور زمان از موارد ابتلا بکاهد.

در حال حاضر روند نزولی موارد ابتلا به کروناویروس جدید در چین، همچنان ادامه دارد.

با این حال ایران، ایتالیا و کره جنوبی خود به مراکز شیوع بیماری تبدیل شده‌اند. با این حال در ایران تردیدهایی در مورد آمارهای رسمی، از جمله از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ابراز شده‌است.

البته پیش از این نیز دکتر بروس آیلوارد، رهبر تیم مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین، با اشاره به آن‌چه در این کشور آسیایی رخ داد گفته بود برخی تجربیات را می‌توان در جاهای دیگر نیز به کار بست.

دکتر آیلوارد اظهار کرده بود نیازی نیست تا تمامی یک کشور را محصور و قفل کرد، اما جدا کردن بیماران از جامعه و افرادی که بیمار نیستند، موثر است.

همزمان در جریان کنفرانس خبری روز گذشته مقام‌های سازمان جهانی بهداشت، ماریا فان کرکووه، از متخصصان ویروس کرونا در سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از منظر این نهاد، آماری که در حال حاضر چین ارائه می‌کند، قابل استناد است.

دکتر فان کرکووه افزوده «ما فکر می‌کنیم (این روند) در دیگر کشورها نیز می‌تواند اتفاق بیافتد» از جمله در ایران، ایتالیا و کره جنوبی، جاهایی که شیوع به‌طور گسترده‌ای صورت گرفته‌است.

در حال حاضر، یعنی بامداد ۱۴ اسفند ماه، موارد رسمی و تائیدشده‌ی ابتلا در چین از ۸۰ هزار نفر گذشته و شمار جان‌باختگان به ۲۹۸۱ نفر رسیده است.

آمار رسمی ارائه‌شده از سوی کشورهای ایتالیا و ایران، حاکی از ابتلای ۲۵۰۲ و ۲۳۳۶ نفر و جان‌باختن ۷۹ نفر و ۷۷ نفر است. در کره جنوبی ابتلای ۵۳۲۸ تن تائید شده و ۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اسپانیا نخستین مورد تلفات انسانی را گزارش کرده‌است با مجموع ۱۱۴ مورد ابتلا، در ایالات متحده بنا بر آمار رسمی ۹۱ نفر مبتلا شده و ۹ نفر جان باخته‌اند. در ژاپن ۲۸۲ مورد تائید شده و ۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در فرانسه ۲۰۴ مورد ابتلا و ۴ مورد از تلفات ثبت شده است. در سنگاپور تا کنون ۱۱۰ نفر مبتلا شده‌اند و کسی جان خود را از دست نداده‌است.

منابع: استات، بی‌ان‌او، توئیتر، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG