لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

نتایج یک پژوهش: تمام شبکه‌های وای فای در برابر هک کردن آسیب پذیرند


یافته‌های پژوهش جدیدی که يک کارشناس ایمنی اینترنت انجام داده است نشان می‌دهد، سامانه‌های ایمنی که در بسیاری از شبکه‌های وای فای به کار برده می‌شوند شکسته شده و در نتیجه در برابر رخنه هکرها و یا انتشار بدافزارها آسیب پذیرند.

به گزارش روزنامه گاردین، متی ونهوف یک کارشناس ایمنی اینترنت در دانشگاه‌های بلژیک پس از کشف نقاط ضعف ایمنی سامانه WPA2 روز دوشنبه اشکالات این سامانه را با جزییات منتشر کرد.

او در گزارش خود گفت: «مهاجمان می‌توانند با روش‌های جدید، اطلاعاتی را که تاکنون تصور می‌شد به خاطر رمزنویسی امن هستند، به دست بیاورند. از این روش می‌توانند برای سرقت اطلاعات حساس مثل جزییات کارت‌های اعتباری، حروف رمز، پیامک‌ها، ایمیل‌ها و عکس و سایر اطلاعات استفاده کنند.»

او می‌افزاید در برخی موارد علاوه بر سرقت اطلاعات حساس می‌توانند به این شبکه‌ها بدافزار نیز تزریق کنند.

این گزارش می گوید که سیستم‎های عامل و ابزارهای مختلفی از جمله سیستم اندروید، لینوکس، اپل، ویندوز، مدیاتک و سایرین در معرض این آسیب هستند.

متی ونهوف در بخشی از گزارش خود نوشت: «اگر کامپیوتر یا وسیله شما سیستم وای فای دارد به احتمال زیاد آسیب پذیر است. به طور کلی هر گونه اطلاعاتی که قربانی ارسال می‌کند می‌تواند رمز گشایی شود. علاوه بر این، متناسب با سیستم و وسیله‌ای که قربانی از آن استفاده می‌کند در برخی موارد حتی اطلاعاتی که برای اوارسال می‌شود نیز قابل رمز گشایی است.»

مرکز ملی ایمنی سایبری بریتانیا در بیانیه‌ای گفت مشغول بررسی این نقاط ضعف است و افزود: «مهاجم یا مهاجمان باید به طور فیزیکی به قربانی نزدیک باشند و این نقطه ضعف‌های بالقوه تماس با وبسایت‌های امن مثل بانک‌ها یا خدمات فروش آنلاین را شامل نمی‌شود.»

نهاد واکنش اضطراری شبکه‌های کامپیوتری آمریکا نیز در واکنش به این نقطه ضعف‌ها روز یکشنبه بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به مواردی از تهاجم‌های بالقوه گفته می‌شود: «تاثیر سوءاستفاده از این نقاط ضعف رمزگشایی، گروگانگیری ارتباط تی سی پی، تزریق بدافزار و ویروس و سایر موارد را شامل می‌شود.»

این بیانیه می‌افزاید از آنجایی که نقاط ضعف در پروتکل‌ها هستند و نه در یک ابزار و نرم افزار خاص، «اکثریت و یا تمام روش‌های استاندارد استفاده از وای فای تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.»

مجله تایم در رابطه با هشدار جدید در مورد آسیب پذیر بودن شبکه‌های وای فای به برخی از راه‌ها برای حفاظت کاربران در برابر حمله‌های احتمالی پرداخته است.

به گفته متی ونهوف کارشناس ایمنی کامپیوتر که این نقاط ضعف را کشف کرده هر کامپیوتر یا وسیله‌ای که به سیستم وای فای مجهز است بطور بالقوه در برابر این تهاجم آسیب پذیر است. ولی وسایلی که از سیستم عامل لینوکس و یا اندروید نسخه ۶.۰ و یا بالاتر استفاده میکنند بیشتر از بقیه در معرض خطر قرار دارند که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از سیستم‌های عامل اندروید موجود را شامل می‌شود.

به گفته متی ونهوف، برای حفاظت از خود در برابر این نوع حملات هر گاه که امکان روز آمد کردن کامپیوتر یا تلفن موبایل فراهم می‌شود باید به سرعت آنها را روزآمد کرد.

به گزارش وبسایت ورج، شرکت مایکروسافت یک شیوه جدید ایمنی برای مقابله با این مشکل را عرضه کرده است. وای فای الاینس، مجموعه‌ای از شرکت‌ها که وسایل وای فای را تولید و استانداردها و برنامه‌های آن را تعیین می‌کنند، اعلام کرد که برای مقابله با این مشکل از هم اکنون کار روی تدابیر ایمنی را آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG