لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

نیروگاه‌های بادی برای اولین بار تبدیل به بزرگترین منبع تولید برق در ترکیه شدند


شبکه انتقال برق ترکیه اعلام کرد که روز دوشنبه ۸ آذر نیروگاه‌های بادی برای اولین بار در تاریخ به بزرگترین منبع تولید برق این کشور بدل شده است.

برپایه آمارهای این شرکت میزان تولید نیروگاه‌های بادی ترکیه به حدود ۱۷۹ مگاوات در ساعت رسیده است که تقریباً ۲۲.۶ درصد از ۷۹۱ مگاوات در ساعت تولید روزانه برق در این کشور است.

ظرفیت مجموع نیروگاه‌های بادی ترکیه اکنون به ده هزار و ۵۸۵ مگاوات رسیده که پس از نیروگاه‌های آبی دومین منبع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است.

نیروگاه‌های گازی با تولید حدود ۲۲ درصد از مجموع برق مورد نیاز ترکیه در رتبه دوم و برق وارداتی محصول نیروگاه‌های ذغال سنگی با سهم ۱۷.۸ درصد در مصرف برق کشور در رتبه سوم قرار دارند.

نیروگاه‌های بادی ترکیه روز ۱۱ نوامبر نیز با تولید حدود ۲۰ درصد از کل برق کشور رکورد جدیدی به جا گذاشته بودند.

باوجود آن که افزایش تولید نیروگاه‌های بادی به بالای ده هزار مگاوات گام بزرگی در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در ترکیه است، ولی با ظرفیت تولید نیروگاه‌های آبی که بزرگترین منبع تولید انرژی پاکیزه در کشور است فاصله قابل توجهی دارد.

دولت ترکیه امنیت و خودکفایی در عرصه انرژی را در اولویت قرار داده و به این خاطر سرمایه‌گذاری در عرصه تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این کشور ​اکنون یکی از ده بازار بزرگ این فناوری در سطح جهان قلمداد می‌شود.

سال گذشته ترکیه پنجمین کشور تولیدکننده این تجهیزات در اروپا بود و اکنون یک صادرکننده مهم قطعات و فناوری نیروگاه‌های بادی محسوب می‌شود و محصولات خود را به بیش از ۴۵ کشور جهان صادر می‌کند.

حدود ۷۰ درصد از درآمد ۷۷ شرکت تولیدکننده نیروگاه‌های بادی در ترکیه محصول صادرات است.

طبق آمارهای یک مؤسسه تجاری که گسترش نیروگاه‌های بادی در اروپا و سراسر جهان را تشویق می‌کند، ترکیه در سال ۲۰۲۰ با حدود یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های بادی یکی از پنج کشور اروپایی است که بیش از سایر کشورها در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌است.

ترکیه در برابر تغییرات اقلیمی و روند گرمایش زمین به شدت آسیب‌پذیر است. مشاهدات علمی ساله‌ای اخیر نشان می‌دهد که این کشور همچون سایر نقاط حاشیه شرقی و جنوبی دریای مدیترانه شاهد افزایش دما و کاهش رطوبت است.

روز دوشنبه بر اثر وزش طوفان شدید در چندین استان ترکیه به خصوص در حاشیه دریای اژه و دریای مرمره حداقل چهار نفر در استانبول و یک نفر در استان زونگولداغ در شمال این کشور کشته شدند.

استانداری استانبول در بیانیه‌ای گفت که بر اثر وزش طوفان که سرعت آن به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید چهار نفر از جمله یک تبعه خارجی جان خود را از دست دادند.

این طوفان در نقاط دیگر کشور نیز خساراتی از جمله تخریب بام ساختمان‌ها و واژگونی درختان به جا گذاشت.

با استفاده از دیلی‌صباح و حریت / ش.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG