لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

هشدار دوباره برایان هوک به اروپایی‌ها در مورد تجارت با ایران


برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران
برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران

در حالی که کشورهای باقی‌مانده در برجام، ازجمله سه کشور اروپایی، امروز در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جهت حفظ توافق اتمی می‌کوشند، برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در همین روز بار دیگر در مورد تجارت اروپایی‌ها با ایران هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک گفت که ایالات متحده در مسیر محروم ساختن ایران از ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی قرار دارد و افزود که شرکت‌های اروپایی باید بین کسب‌وکار با آمریکا یا ایران یکی را انتخاب کنند.

او تأکید کرد: «ما هرگونه واردات نفت خام از ایران را تحریم خواهیم کرد … هم‌اینک هم هیچ معافیت نفتی وجود ندارد.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه امسال معافیت خریداران نفت ایران را لغو کرد.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با بیان اینکه واشینگتن بارها برای مذاکره با تهران اعلام آمادگی کرده‌است، افزود تحریم‌ها تا زمان تغییر رفتار حکومت ایران ادامه خواهد داشت.

با وجود پایان یافتن معافیت‌های واردات نفت از ایران که پیش از این آمریکا برای چند کشور قائل شده بود، روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه ایران با دور زدن تحریم‌های آمریکا از طریق مالزی، نفت خود را در آسیا می‌فروشد.

آقای هوک در پاسخ به پرسشی مربوط به فروش نفت ایران به آسیا گفت که «ایالات متحده گزارش‌های مربوط به ارسال نفت خام ایران به چین را بررسی می‌کند» و تأکید کرد که «هرگونه خرید غیرقانونی نفت خام ایران را تحریم خواهیم کرد.»

برایان هوک یک روز پیش از این نیز با دیپلمات‌های بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی در پاریس دیدار داشت و گفت که هدف از این ملاقات قانع کردن قدرت‌های اروپایی به پذیرش سیاست اعمال فشار به عنوان بهترین راه وادار کردن ایران به مذاکره است.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا افزود: «تحریم‌های ما به ایران حق نمی‌دهد که برنامه‌های هسته‌ای خود را تسریع کند. ایران هرگز نمی‌تواند به تولید بمب هسته‌ای نزدیک شود. ما این موضوع را به دقت زیر نظر داریم تا ایران هیچ گاه از مرز یک سال تا زمان آمادگی برای تولید سلاح هسته‌ای عبور نکند».

مقام‌های ایرانی حرکت برنامه هسته‌ای خود به سوی کاربردهای نظامی را همواره تکذیب کرده‌آند.

ایالات متحده خواستار مذاکره‌ای تازه با ایران برای دست یافتن به توافقی جدید، فراتر از برجام، است، اما رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کند.

منابع: رویترز، رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG