لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

جورجیا؛ برگزاری دور دوم انتخابات سنا در اوج شکاف میان جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها


هواداران جو بایدن، رئیس‌جمهوری متخب آمریکا، در ایالت جورجیا
هواداران جو بایدن، رئیس‌جمهوری متخب آمریکا، در ایالت جورجیا

انتخابات جورجیا برای برگزیدن دو سناتور جدید مجلس سنای آمریکا که می‌تواند ترکیب اکثریت جمهوریخواه این مجلس را دگرگون کند روز سه‌شنبه ۱۶ دی به خط پایانی خود نزدیک شد.

کنترل مجلس سنا و در نتیجه تایید و یا متوقف کردن سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، به نتایج انتخابات ایالت جورجیا بستگی دارد.

در این رقابت دیوید پردو و کلی لوفلر، دو سناتور جمهوری‌خواه تلاش می‌کنند کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کنند. در مقابل جان اوسوف، کارگردان فیلم‌های مستند و رافائل وارنوک، کشیش یکی از کلیساهای تاریخی سیاهپوستان در شهر آتلانتا از سوی حزب دمکرات نامزد شده‌اند.

جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر پارسال سه درصد بیشتر از دونالد ترامپ در جورجیا رای آورد و در این ایالت کلیدی برای جمهوریخواهان به پیروزی رسید.

دونالد ترامپ با طرح ادعای تقلب در آرای ایالت جورجیا تلاش کرده است که نتایج انتخابات این ایالت را به نفع خود تغییر دهد. او روز شنبه در تماس تلفنی با مسئول انتخابات در ایالت جورجیا بدون ارائه هیچ مدرکی بار دیگر این ادعا را تکرار کرد و خواستار تغییر نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

به دلیل اهمیت ویژه انتخابات اعضای سنا در جورجیا، دونالد ترامپ و جو بایدن روز دوشنبه در همایش‌های انتخاباتی که در اين ايالت برگزار شد، شرکت کردند.

آقای ترامپ در سخنرانی خود که محور اصلی آن اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بود بار دیگر ادعای «تقلب» در رای‌گیری را مطرح کرد و گفت در ایالت جورجیا به پیروزی رسیده است.

او با برشمردن فهرستی طولانی از تئوری‌های توطئه ادعا کرد که «به هیچ وجه امکان ندارد ما در جورجیا شکست خورده باشیم».

پیروزی جو بایدن در ایالت جورجیا که اولین مورد از پیروزی یک نامزد دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری طی ۳۰ سال اخیر بود، پس از حدود یک هفته تایید شد و به دليل دو دور بازشماری آرا و شکایت حقوقی کارزار دونالد ترامپ، اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت جورجیا تا ماه دسامبر به تعويق افتاد.

جو بایدن در سخنرانی خود در جورجیا از مردم خواست به نامزدهای دمکرات رای دهند و افزود: «ما در جورجیا سه بار برنده شدیم. و این اغراق نیست، آینده کشور اکنون به رای شما بستگی دارد».

در صورت پیروزی نامزدهای دمکرات مجلس سنا در ایالت جورجیا تعداد کرسی‌های هر دو حزب در این مجلس به ۵۰ خواهد رسید و در نتیجه، در صورت بروز بن‌بست در تصمیم‌گیری‌ها، رای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، موازنه قوا را به نفع دمکرات‌ها تغییر خواهد داد.

مجلس نمایندگان نیز در حال حاضر در کنترل دمکرات‌هاست.

ولی اگر جمهوری‌خواهان در ایالت جورجیا به پیروزی برسند بار دیگر کنترل مجلس سنا را به دست خواهند گرفت و می‌توانند از تصویب طرح‌های مهم جو بایدن از جمله مشوق‌های اقتصادی برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا، سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و اصلاح عملکرد پلیس جلوگیری کنند.

مراکز رای‌گیری تا ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی باز خواهند بود و آمارها نشان می‌دهد که حدود سه میلیون نفر در روزهای گذشته به صورت حضوری یا از طریق پست رای داده‌اند. با توجه به این‌که طبق قانون شمارش این آرا قبل از روز رای‌گیری مجاز نیست بعید است که نتایج انتخابات غروب سه‌شنبه مشخص شود و ممکن است یک یا دو روز طول بکشد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان حمایت از هر دو حزب بسیار نزدیک است. دمکرات‌ها مردم را تشویق کرده‌اند که زودتر رای بدهند و مدافعان حقوق سیاهپوستان در این کارزار نقش فعالی ایفا کرده‌اند. ولی جمهوری‌خواهان طبق سنت همیشگی خود در روز رای‌گیری پای صندوق می‌روند.

نامزدهای جمهوری‌خواه در تبلیغات خود ضمن حمایت از ادعاهای دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تلاش کرده‌اند خود را آخرین سد دفاعی در برابر «هجوم بی‌مهار لیبرال‌ها برای کنترل حکومت در واشینگتن» معرفی کنند.

لحن مبارزات انتخاباتی دو طرف در روزهای اخیر بسیار تند شده است. از یک سو جمهوری‌خواهان رقبای خود را «سوسیالیست‌های رادیکال» نامیده‌اند و از سوی دیگر دمکرات‌ها سناتورهای جمهوری‌خواه را به فساد متهم کرده‌اند.

چون نامزدها در دور اول رای‌گيری که در نوامبر برگزار شد حداقل ۵۰ درصد از آرا را به دست نیاورند، طبق قوانین انتخاباتی ایالت جورجیا انتخابات به دور دوم موکول شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG