لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

حضور دو نهاد اطلاعاتی در روند تصمیم‌گیری برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، در پی تصویب در شورای عالی امنیت ملی


زنان طرفدار تیم فوتبال استقلال در ورزشگاهی در ایران
زنان طرفدار تیم فوتبال استقلال در ورزشگاهی در ایران

رئیس فدراسیون فوتبال ایران روز جمعه، ۹ تیر، خبر داد که در پی تصویب ورود زنان به ورزشگاه‌ها در شورای عالی امنیت ملی، اکنون دو وزارتخانه و دو نهاد اطلاعاتی برای چگونگی حضور آنان تصمیم خواهند گرفت.

در حالی که فشارهای فیفا بر فدراسیون فوتبال ایران در مورد لزوم حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه دارد، رئیس این فدراسیون اعلام کرد که این موضوع پس از چند سال، سرانجام در «شورای امنیت ملی» تصویب شده است.

به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، مهدی تاج روز جمعه اعلام کرد که پس از تصویب حضور زنان در ورزشگاه‌ها از سوی شورای امنیت ملی، «کارگروهی» برای آن تعیین شده است که تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرا را بر عهده دارد.

به گفته آقای تاج، قرار شده است که «وزارتخانه‌های کشور و ورزش، همچنین فدراسیون فوتبال و دو دستگاه اطلاعاتی برای چگونگی ورود زنان به ورزشگاه برنامه‌ریزی ‌کنند.»

رئیس فدراسیون فوتبال درباره زمان اجرایی شدن این طرح چیزی نگفت.

موضوع بررسی حضور زنان در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها مطرح شده بود.

طیبه سیاوشی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ درباره بررسی موضوع حضور زنان در شورای امنیت ملی گفته بود که حسن روحانی، رئیس جمهور وقت و وزرای کشور و ورزش او با این موضوع موافق هستند.

او در ادامه «نظر برخی علما و مراجع» و «نبود پلیس زن به تعداد کافی» را از جمله موانع تصویب نهایی طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها عنوان کرده بود.

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، از پنج سال پیش از ایران خواسته بود که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کند، ولی فدراسیون فوتبال و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی به بهانه تأمین نبودن «زیرساخت‌ها» از اجرای این دستور طفره رفته‌اند.

جمهوری اسلامی سال گذشته پس از چند بازی ملی و باشگاهی که به شکل محدود اجازه حضور زنان در چند استادیوم فوتبال را داد، با آغاز اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ بار دیگر درهای ورزشگاه‌ها را از بیم حضور زنان بدون حجاب اجباری و سر دادن شعارهای ضد حکومتی بست.

در سال‌های گذشته اخبار و تصاویر متعددی از برخورد خشونت‌آمیز نهادهای نظامی و امنیتی با زنان مشتاق به حضور در ورزشگاه‌ها منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به حمله با اسپری فلفل به زنان پشت درهای ورزشگاه مشهد در روز ۹ فروردین پارسال اشاره کرد.

در فروردین‌ماه سال جاری باشگاه ملوان بندرانزلی در نامه‌ای رسمی به مساعد بودن زیرساخت‌های ورزشگاه سیروس قایقران برای ورود خانواده‌ها و زنان تاکید کرد.

اما فدراسیون فوتبال با بیان این که «حضور بانوان از استادیوم آزادی آغاز و سپس با صدور دستورالعمل برای شهرستان‌ها در استادیوم‌های دیگر اجرا خواهد شد» مانع حضور زنان در استادیوم انزلی شد.

با استفاده از گزارش‌ها فدراسیون فوتبال ایران و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG