لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

بانک جهانی: کسری بودجه تشکیلات خودگردان فلسطینی به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد


پرچم فلسطینی‌ها در یک راهپیمایی اعتراضی در کرانه باختری که مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی است
پرچم فلسطینی‌ها در یک راهپیمایی اعتراضی در کرانه باختری که مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی است

بانک جهانی هشدار داد وضعیت مالی تشکیلات خودگردان فلسطینی در سه ماه گذشته «به طرز چشمگیری بدتر شده» و کسری بودجه این تشکیلات تا ماه‌های آینده به ۱.۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

بانک جهانی روز پنج‌شنبه سوم خرداد در گزارشی «کاهش شدید» منابع درآمدی تشکیلات خودگردان را ناشی از محدود شدن فعالیت‌های اقتصادی در کرانه باختری به‌ دنبال جنگ غزه دانست که از ۱۵ مهر پارسال بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در جریان است.

حماس از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

بانک جهانی می‌گوید: کسری بودجه تشکیلات خودگردان که در پایان سال میلادی گذشته ۶۸۲ میلیون دلار بود، تا ماه‌های آینده به ۱.۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بر اساس پیش‌بینی این بانک، انتظار می‌رود که اقتصاد این مناطق بین ۶.۵ تا ۹.۶ درصد کوچک شود اما این چشم‌انداز نیز هنوز «به شدت نامطمئن است».

به گفته بانک جهانی، از آغاز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل حدود نیم میلیون شغل در سرزمین‌های فلسطینی از بین رفته که حدود ۱۵۰ هزار شغل آن در کرانه باختری بوده است.

فعالیت اقتصادی در کرانه باختری که تشکیلات خودگردان فلسطینی هدایت آن را در دست دارد، به میزان زیادی به امور امنیتی اسرائیل گره خورده است.

ده‌ها هزار کارگر فلسطینی که تا پیش از حمله حماس به اسرائیل، روزانه برای کار از نقاط مختلف کرانه باختری وارد این کشور می‌شدند، بعد از جنگ غزه کار خود را از دست داده‌اند.

به دستور وزارت دفاع اسرائیل، کارفرمایان اسرائیلی به‌دلیل نگرانی از تکرار حملات امنیتی مانند حمله اعضای حماس به شهر‌ها و روستاهای جنوب این کشور نمی‌توانند از کارگران فلسطینی ساکن کرانه باختری استفاده ‌کنند.

بسیاری از این کارگران در پروژه‌های ساختمانی اسرائیلی کار می‌کردند که هم اکنون ده‌ها هزار کارگر از کشورهایی چون چین، هند یا اروپای شرقی جای آن‌ها را گرفته‌اند.

بانک جهانی می‌گوید با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کرانه باختری، تنها گزینه‌ تشکیلات خودگردان این است که پرداخت حقوق به کارمندان و ماموران خود را قطع کند.

بانک جهانی افزایش کمک‌های خارجی به تشکیلات خودگردان را راهکار دیگری برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این نهاد اعلام کرده است.

وزیر دارایی اسرائیل هفته گذشته اعلام کرد به‌دلیل شکایاتی که تشکیلات خودگردان از ۹ سال پیش علیه اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه ارائه کرده و احتمال صدور حکم جلب علیه نخست‌وزیر و وزیر دفاع از سوی این دیوان تقویت شده است، او قصد دارد که درآمدهای مالی منابع فلسطینی را دیگر در اختیار تشکیلات خودگردان قرار ندهد.

بتسال‌ئل اسموتریچ همچنین به عدم تمدید معافیت همکاری بانک‌های اسرائیلی با بانک‌های فلسطینی از ماه آینده اشاره کرد.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سوم خرداد در نشست وزیران دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه هفت در ایتالیا گفت تهدید اسرائیل به قطع ارتباط با بانک‌های فلسطینی «نگران‌کننده» است زیرا کانالی حیاتی را به روی اقتصاد فلسطینیان می‌بندد.

XS
SM
MD
LG