لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

گزارش «سعادت» در جهان: فنلاند در صدر، ایران در رتبه ۱۱۷


«گزارش جهانی سعادت» برای سال ۲۰۱۹
«گزارش جهانی سعادت» برای سال ۲۰۱۹

روز سه‌شنبه، ۲۸ اسفند، «گزارش جهانی سعادت» برای سال میلادی جاری منتشر شد که بنا بر رتبه‌بندی‌های آن، فنلاندی‌ها در صدر جدول مردمان «باسعادت» قرار دارند و اهالی سودان جنوبی در قعر جدول.

۱۰ کشور نخست «باسعادت» در این رتبه‌بندی عبارتند از فنلاند، دانمارک، نروژ، ایسلند، هلند، سوئیس، سوئد، نیوزیلند، کانادا و اتریش. ایالات متحده در رتبه یازدهم قرار دارد و از سال گذشته یک پله تنزل داشته‌ است.

پایین‌ترین رتبه مربوط به سودان جنوبی (رتبه ۱۵۶) است. یک پله بالاتر از سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و در رتبه بالاتر افغانستان (۱۵۴) و بعد از آن چندین کشور آفریقایی قرار گرفته‌اند.

ایران در جدول شاخص سعادت کشورهای جهان، امسال در رتبه ۱۱۷ جای گرفته‌ است.

این شاخص برای ایران در سال گذشته میلادی ۱۰۶ بود که در نتیجه یازده پله سقوط کرده‌ است.

ایران پیرارسال در رتبه ۱۰۸ و در سال ۲۰۱۶ میلادی در جایگاه ۱۰۵ قرار داشت.

مؤسسه تهیه‌کننده این گزارش، زمینه‌هایی چون ثروت، امید به زندگی، فساد، آزادی و شاخص‌های دیگر مهم کیفیت زندگی را در ۱۵۶ کشور بررسی کرده‌ است.

در گزارش تازه در مورد شاخص بهروزی کشورها آمده که تمرکز امسال این تحقیق بر فناوری‌ها، هنجارهای اجتماعی، درگیری‌ها و سیاست‌های دولتی بوده است.

در میان کشورهای مورد تحقیق، از ۲۰ کشوری که در سال‌های اخیر بیشترین ارتقاء رتبه را داشته‌اند ۱۰ کشور در اروپای مرکزی و اروپای شرقی قرار دارند.

پنج کشوری که بیشترین تنزل رتبه را داشته‌اند نیز عبارتند از یمن، هند، سوریه، بوتسوانا و ونزوئلا.

رتبه امسال برخی دیگر از کشورها از این قرارند: اسرائیل ۱۳، جمهوری چک ۲۰، روسیه ۶۸، تاجیکستان ۷۴، جمهوری آذربایجان ۹۰، ارمنستان ۱۱۶، گرجستان ۱۱۹ و اوکراین ۱۳۳.

گزارش سالانه بررسی وضعیت بهروزی در کشورهای جهان اولین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی انتشار یافت.

منبع: گزارش شاخص سعادت ۲۰۱۹/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG