لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

نخستین روز سخنرانی مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل؛ رهبران کشورها چه گفتند؟


هفتادوپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از روز سه‌شنبه اول مهر آغاز شد
هفتادوپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از روز سه‌شنبه اول مهر آغاز شد

هفتادوپنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه اول مهر در حالی آغاز به کار کرد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، رهبران کشورها برای نخستین در تاریخ این سازمان به صورت ویدئویی و مجازی دیدگاه‌های خود را درباره مسائل داخلی و بین‌المللی بیان کردند.

علاوه بر سخنرانی افتتاحیه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، رهبران کشورهای آمریکا، ایران، ترکیه، فرانسه، چین، برزیل، کوبا و روسیه در نخستین روز این نشست سخنرانی کردند.

چین قصد ورود به جنگ سرد یا جنگ گرم را ندارد

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین نیز در پیام ویدئویی خود به مجمع عمومی سازمان ملل خواستار گسترش همکاری بین المللی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شد و گفت، چین قصد ورود به جنگ سرد یا جنگ گرم با هیچ کشوری را ندارد.

رئیس جمهوری چین با اشاره به تلفات ویروس کرونا تصریح کرد، ما می‌بایست همبستگی خود را افزایش دهیم و این مساله را با کمک یکدیگر حل کنیم.

شی جین‌پینگ در ادامه گفت، ما باید براساس توصیه‌های علمی عمل کنیم و نقش رهبری سازمان بهداشت جهانی را بپذیریم و اقدام بین المللی مشترکی را انجام بدهیم.

رئیس جمهوری چین اضافه کرد: باید هرگونه تلاش جهت سیاسی کردن این مساله یا انگ زدن رد شود.

این در حالی است که ساعاتی پیشتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که این سازمان باید چین را به دلیل شیوع ویروس کرونا «در خصوص اقداماتش پاسخگو کند».

در همین حال، سفیر چین در سازمان ملل اتهامات دونالد ترامپ را رد کرد.

رجب طیب اردوغان- ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سخنرانی خود پیشنهاد برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کلیه کشورهای ساحلی حوزه مدیترانه از جمله قبرس را مطرح کرد.

آقای اردوغان پیشنهاد خود را با هدف حل‌وفصل تنش‌های مربوط به مرزهای دریایی و اکتشاف نفت‌وگاز در منطقه ارائه کرده است.

او اظهار داشت: اولویت ترکیه حل اختلافات «به شیوه‌ای عادلانه و مناسب» از طریق گفت‌وگو و مذاکره بود.

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: با این حال، تلاش‌هایی «بی‌فایده» در راستای حذف ترکیه از طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به مدیترانه شرقی انجام گرفت که ناکام ماند.

طی هفته‌های اخیر، روابط ترکیه و یونان، دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، به‌دلیل اختلاف بر سر حقوق دریایی و منابع انرژی در مدیترانه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و دو کشور در منطقه دست به مانورهای نظامی زده‌اند.

قبرس هم ترکیه را متهم می‌کند که حاکمیت این کشور بر آ‌ب‌های سرزمینی‌اش را نقض کرده است. همه طرف‌های درگیر نیروی دریایی و هوایی خود را در نزدیکی مناطق مورد مناقشه مستقر کرده‌اند.

آقای اردوغان تاکید کرد که مایل است فراخوان برقراری گفت‌وگو و همکاری با کشورهای ساحلی دریای مدیترانه را بار دیگر تکرار کند.

ژائیر بولسانورو- برزیل

ژائیر بولسانورو، رئیس‌جمهوری برزیل، در سخنرانی‌اش بحران کنونی کشورش را به گردن شیوع ویروس جدید کرونا و تشدید بیکاری ناشی از همه‌گیری این بیماری انداخت.

اظهارات اخیر بولسانورو در شرایطی بیان می‌شود که شخص او و همچنین دولت برزیل به دلیل کم‌توجهی به بحران همه‌گیری کووید-۱۹ و کوتاهی در پیش‌گیری و مقابله با این بیماری از سوی مردم و سیاستمداران برزیل با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده‌اند.

رئیس‌جمهوری برزیل تصریح کرد که ۶۴ میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند که رقمی چشمگیر محسوب می‌شود.

بولسانورو اما در ادامه گفت با وجود بحران‌های موجود، سرمایه‌گذاری خارجی همچنان در برزیل امیدبخش است و این کشور پیروی و دنبال کردن سیاست‌های سازمان تجارت جهانی را همچنان در دستور کار خود دارد.

میگل دیاز کانل برمودز- کوبا

رئیس‌جمهوری کوبا نیز یکی دیگر از ارسال‌کنندگان پیام ویدئویی به نشست مجازی سازمان ملل بود.

میگل دیاز کانل برمودز در سخنرانی خود، دولت دونالد ترامپ را به «نخوت و خودبینی کم‌نظیر» متهم کرد.

او اظهار داشت: واشینگتن در پی ترویج جنگ‌های تجاری و «باج‌گیری مالی» به واسطه خارج کردن سرمایه خود از نمایندگی‌های سازمان ملل متحد است.

رئیس‌جمهوری کوبا مدعی شد که ایالات متحده «در عمل، به شیوه‌ای کنترل نشده مرتکب نفرت‌پراکنی و اظهارنظرهای نژادپرستانه» شده است. او هم‌زمان، «خشونت پلیس» این کشور را به چالش کشید.

ولادیمیر پوتین- روسیه

در بخش دیگری از نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل نوبت به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رسید تا سخنانش را خطاب به پنج عضو اصلی شورای امنیت این نهاد بین‌المللی آغاز کند.

پوتین بر لزوم برخورداری اعضا از «حق وتو» در زمان تصمیم‌گیری درباره قطع‌نامه‌های سازمان ملل تاکید کرد و گفت که اصلاحات احتمالی نباید شامل این بخش شود. بسیاری بر این عقیده‌اند که قانون حق وتو، امری غیردمکراتیک به شمار می‌رود.

امانوئل مکرون- فرانسه

در ادامه نشست روز سه‌شنبه مجمع، رئیس‌جمهوری فرانسه با تمرکز بر بحران لیبی اظهار داشت که قصد دارد کلیه همسایگان لیبی را با هدف کمک به حل درگیری این کشور دور هم جمع کند.

امانوئل مکرون بدون اشاره به جزئیات این مذاکرات یا نام بردن از کشورهایی که خواستار حضورشان در این گفت‌وگوهاست، تاکید کرد:‌ «فرانسه امیدوار است که در هفته‌های پیش رو، ابتکار عمل در این زمینه را با همکاری دبیرکل سازمان ملل متحد به دست گیرد».

XS
SM
MD
LG