لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

شی جین‌پینگ: آمریکا و برخی کشورهای غربی امنیت روسیه و چین را هدف گرفته‌اند


شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری خلق و فدراسیون روسیه در جریان دیداری که در سال ۲۰۱۷ در شیامن، جنوب‌شرق چین، داشتند
شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری خلق و فدراسیون روسیه در جریان دیداری که در سال ۲۰۱۷ در شیامن، جنوب‌شرق چین، داشتند

رئیس‌جمهوری چین در جریان دیدار با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، با انتقاد از آنچه اقدمات «مداخله‌جویانه» ایالات متحده در امور داخلی دو کشور نامیده، گفته پکن و مسکو برای مقابله با اقدامات غرب همکاری خواهند کرد.

این اظهاراتی اندکی پس از مطرح شده که رئیس‌جمهوری آمریکا طرح کنگره موسوم به «سند دمکراسی و حقوق بشر در هنگ‌کنگ» را امضاء و آن را عملا تبدیل به قانون کرد.

«سند دمکراسی» که پیامد اعتراضات گسترده علیه پکن در هنگ‌کنگ است، از وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد تا در گزارشی سالیانه، ادامه خودمختاریِ منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ را تائید کند. این سند مقررات تازه‌ای برای فروش برخی ادوات نظامی و نیز تحریم‌های احتمالی پیش‌بینی کرده‌است.

دونالد ترامپ البته خود روز یک‌شنبه ۱۱ آذر ماه اظهار کرد که این طرح کمکی به مذاکرات تجاری با پکن نخواهد کرد؛ مذاکراتی که چالش دیگری در مناسبات دو کشور است.

شی جین‌پینگ روز دوشنبه گفت، «امسال آمریکا و شماری از کشورهای غربی بر دخالت‌های خود در امور داخلی چین و روسیه افزوده‌اند، امنیت ملی دو کشور را تهدید کرده و به مقابله با پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی ما دست زده‌اند».

رئیس‌جمهوری خلق چین افزوده «با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، که گفته این رویکرد اساسا غلط است و به دیگر کشورها هم آسیب می‌رساند بدون آن‌که فایده‌ای داشته باشد، هم‌رای است».

یک روز پیش از این سخنان، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، که برای مراسم تحلیف رهبران تازه اتحادیه اروپا به بروکسل رفته بود، به روسیه و چین در کنار ایران به‌عنوان «تهدیدهای مشترک» علیه منافع غرب اشاره کرده بود.

آقای پومپئو گفته بود که ایالات متحده برای پیشبرد «اهدف مشترک» آماده همکاری با تیم تازه در اتحادیه اروپا است. او در این مورد به «مقابله با چالش‌هاش مشترک علیه امنیت و ارزش‌های دمکراتیک ما از جمله تهدیدهای ناشی از روسیه، حزب کمونیست چین و ایران» اشاره کرده بود.

رئیس‌جمهوری چین و همتای روس او روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار خط لوله گاز روسیه به چین شرکت کرده بودند. این خط لوله عظیم قرار است گاز طبیعی منطقه سیبری را به شمال‌شرق چین انتقال دهد. این پروژه گام مهمی در روابط راهبردی و اقتصادی پکن و مسکو به شمار می‌رود.

با استفاده از گزارش‌های شین‌هوا، ان‌اچ‌کی، رویترز
XS
SM
MD
LG