لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

وزیر خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل حمله حماس به اسرائیل را منتفی ندانست


جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل حمله حماس به اسرائیل منتفی نیست.

جنت یلن روز چهارشنبه ۱۹ مهر در حاشیه نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در مراکش به خبرنگاران گفت اگرچه هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده، اما همه گزینه‌‌ها برای تحریم جمهوری اسلامی روی میز است.

دولت جو بایدن در روزهای اخیر گفته که هنوز شواهدی از دخالت مستقیم ایران در حمله حماس به اسرائیل در دست نیست.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز پس از انتشار تصاویر قتل‌عام گسترده غیرنظامیان اسرائیل و گروگان‌گیری ده‌ها زن و کودک اسرائیلی توسط گروه حماس، مدعی شده‌اند که ایران پشت این حمله نبوده است.

از جمله، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی برای نیروهای مسلح، دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روزهای اخیر حماس به اسرائیل را رد کرد.

با این‌حال، خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید در پی حملات غافلگیرانه حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر و احتمال انجام این عملیات به دستور جمهوری اسلامی، گمانه‌زنی‌ها درباره سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از جمله اعمال محدودیت‌های بیشتر بر صادرات نفت ایران، افزایش یافته است.

در ماه‌های گذشته و در میانه مذاکرات ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده تهران که ماه گذشته به نتیجه رسید، صادرات روزانه نفت ایران به ۱.۵ میلیون بشکه در روز اوج گرفت؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های معتبر بین‌المللی از آن به عنوان «چراغ سبز» آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران یاد کرده‌اند.

خانم یلن در همین رابطه گفت که آمریکا هرگز تحریم‌های نفتی ایران را شُل نکرده و ایالات متحده همواره اطلاعات جدیدی که می‌تواند تحریم‌های جدید را توجیه کند، در دست بررسی دارد.

او گفت ما به این کار ادامه خواهیم داد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط میان آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی در کره جنوبی طی ماه گذشته با تامین مالی حمله حماس به اسرائیل توسط ایران را رد کرد و گفت این منابع در قطر «دست‌نخورده» باقی مانده و ایران تنها مجاز به استفاده از این مبلغ برای خرید «اقلام انسان‌دوستانه» است.

تهاجم گسترده و غافلگیرانه حماس به اسرائیل منجر به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر شده که بیشتر آن‌ها غیرنظامی هستند، و این گروه مورد حمایت ایران دهها اسرائیلی، از جمله کودکان و زنان را به عنوان گروگان اسیر گرفته و به نوار غزه منتقل کرده است.

در پاسخ به این حملات، اسرائیل نیز عملیات گسترده نظامی علیه حماس در نوار غزه آغاز کرده که منجر به کشته شدن صدها نفر شده است.

مقامات ایران در ابتدای حملات حماس، به‌صورت گسترده‌ای از آن استقبال کردند، اما انتشار تصاویر خشونت چشمگیر نیروهای حماس و کشتار و گروگان‌گیری غیرنظامیان، انتقادهای گسترده بین‌المللی را دامن زد و مقامات ایران نیز مدعی شدند که در این حمله دست نداشته‌اند.

پیشتر، استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین نیز به انتقادات گسترده بین‌المللی و اعمال چندین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی منجر شده بود.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، فایننشال تایمز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG