لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

اذعان ائتلاف عربستان به اشتباه در یک حمله هوایی به صنعا


نیروهای ائتلاف در بیانیه رسمی خود این حادثه را که جان چند کودک را نیز گرفت «خطای فنی» توصیف کردند. عکس آرشیوی است
نیروهای ائتلاف در بیانیه رسمی خود این حادثه را که جان چند کودک را نیز گرفت «خطای فنی» توصیف کردند. عکس آرشیوی است

یک روز پس از حمله‌ای مرگبار به محله‌ای در پایتخت یمن، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی مسئولیت «اشتباه» خود را بر عهده گرفت و از این حادثه ابراز تاسف کرد.

نیروهای ائتلاف در بیانیه رسمی خود این حادثه را که جان چند کودک را نیز گرفت «خطای فنی» توصیف کردند.

روز جمعه، سوم شهریورماه، رسانه‌ها از حمله‌ای دیگر به پایتخت یمن خبر دادند که «۱۲ کشته از جمله شش کودک» داشت.

شبکه خبری الجزیره و خبرگزاری فرانسه تعداد تلفات در این حمله اخیر را ۱۴ نفر اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این حمله اخیر در محله‌ای در جنوب شهر صنعا، پایتخت یمن، رخ داد که «از سال ۲۰۱۴» در کنترل شورشیان شیعه‌مذهب حوثی بوده است.

ائتلاف تحت رهبری عربستان در بیانیه خود که روز شنبه، چهارم شهریور، در خبرگزاری سعودی منتشر شد از این حادثه ابراز تاسف کرده، اما در عین حال به شورشیان حوثی نیز تاخته است.

ائتلاف این گروه را متهم کرده است که حوثی‌ها در محله مسکونی یک مرکز فرماندهی برپا کردند «تا از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند».

مرگ ۱۴ نفر از جمله «شش» کودک در این حمله اخیر واکنش شدید جهانی را به دنبال داشت.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در همان روز به این حمله واکنش شدید نشان داد، و سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست تا علیه عربستان سعودی به دلیل مرگ غیرنظامیان در حملات هوایی یمن دست به اقدام بزند.

ساعتی پیش از وقوع این حمله مرگبار، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در روز جمعه خواستار «تحقیق مستقل» درباره حمله نیروهای وابسته به عربستان سعودی به ساختمان یک مهمانسرا شده بود.

روز چهارشنبه گذشته، مقامات یمنی و شاهدان عینی اعلام کردند که بر اثر حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به مهمانسرایی در نزدیکی صنعا، پایتخت این کشور، دست‌کم ۳۵ تن کشته شده‌اند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ یعنی دو سال و نیم پیش حملات گسترده‌ای را علیه شورشیان حوثی و متحدان آن یعنی نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس ‌جمهوری برکنار شده یمن، آغاز کرد.

هدف این کارزار نظامی بیرون راندن حوثی‌ها از مناطق گسترده‌ای از خاک یمن و از جمله شهر صنعا و بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس ‌جمهوری یمن، اعلام شده است.

با این حال حملات هوایی ائتلاف در عین حال مراکز غیرنظامی مثل مدارس، بیمارستان‌ها و بازارها را نیز هدف گرفته و به دنبال خود هزاران کشته از میان مردم عادی و غیرنظامیان برجا گذاشته است.

طبق تخمین سازمان جهانی بهداشت، از زمان آغاز حملات ائتلاف عربی به خاک یمن، نزدیک به ۸۴۰۰ غیرنظامی کشته و نزدیک به ۵۰ هزار نفر در اثر این حملات مجروح و زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG