لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

اعلام آمادگی دولت یمن برای از سرگیری مذاکرات صلح؛ ائتلاف عربستان سکوت کرده است


جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.
جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

در حالی که فشارهای آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن افزایش یافته است، دولت یمن که از پشتیبانی عربستان برخوردار است روز پنج‌شنبه ۱۰ آبان اعلام کرد که آماده اقدامات لازم برای اعتمادسازی جهت اجرای طرح صلح سازمان ملل متحد است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی که ائتلاف علیه شورشیان حوثی متحد ایران را در جنگی که سه سال به درازا کشیده است رهبری می‌کنند، هنوز به طور علنی پاسخی به فراخوان ایالات متحده و بریتانیا برای آتش‌بس نداده‌اند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که از پشتیبانی تسلیحاتی و اطلاعاتی غرب برخوردار است، تا روز چهارشنبه همچنان به بندر حدیده که در دست حوثی‌هاست نیرو اعزام می‌کرد.

در همین حال عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که دولت او در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، گفت که آماده بازگشت به میز مذاکرات است، مذاکراتی که سازمان ملل متحد آن را رهبری می‌کرد و دو ماه قبل به این دلیل که حوثی‌ها در آن حضور نیافتند به شکست انجامید.

وی اظهار داشت: «دولت یمن آماده است که بلافاصله درباره اقدامات اعتمادساز وارد گفت‌وگو شود».

حوثی‌ها نیز که دولت یمن را متهم کرده‌اند مانع سفر نمایندگان‌شان به منظور شرکت در مذاکرات شده است، روز پنج‌شنبه اعلام کردند که برای انجام این مذاکرات آمادگی دارند.

در این شرایط قحطی گریبان مردم یمن را گرفته است به طوری که سازمان یونیسف می‌گوید بیش از هفت میلیون کودک یمنی با کمبود غذا مواجه هستند و حتی پایان جنگ نیز به معنای نجات همه آنها نخواهد بود.

گیرت کاپالاره، مدیر منطقه‌ای یونیسف، اظهار داشت: «امروز ۱.۸ میلیون کودک زیر پنج سال با سوءتغذیه مواجه هستند که ۴۰۰ هزار نفر از آنان سوءتعذیه شدید دارند».

یک هفته قبل از این سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن، یعنی نیمی از جمعیت این کشور، با شرایط پیش از قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مدیر منطقه‌ای یونیسف افزود: «در دو سال اخیر ما شماری از کودکان یمنی را دیدیم که از سوءتغذیه شدیدی رنج می‌برند. اما حتی پایان جنگ نیز کافی نیست. چیزی که ما لازم داریم ایجاد یک ساز و کار دولتی‌ است که مردم و کودکان را محور قرار دهد».

آمار یونیسف عنوان می‌کند که از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از شش هراز کودک یمنی در جنگ کشته یا به شدت زخمی شده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG