لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

رهبر حوثی‌ها در دیدار با نماینده سازمان ملل خواستار توقف حملات ائتلاف عربی شد


یکی از هواداران حوثی‌ها با سربندی که تصویر عبدالمالک حوثی بر آن است
یکی از هواداران حوثی‌ها با سربندی که تصویر عبدالمالک حوثی بر آن است

عبدالمالک حوثی، رهبر حوثی‌ها در یمن در جریان دیدار با نماینده ویژه ملل متحد، خواستار توقف حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و پایان محاصره یمن شده‌است.

عبدالمالک حوثی و مارتین گریفیتس، روز نهم مهر ماه در صنعا، پایتخت یمن، شهری که کنترل آن در دست حوثی‌ها و متحدان این گروه است، دیدار کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها هدف از این دیدار، گفت‌وگو در مورد احتمال برقراری صلح و پایان دادن به جنگ چهار ساله در یمن بود.

چهار سال پیش، در پی شورش حوثی‌ها و سرنگونی دولت عبدربه منصور هادی در صنعا، ریاض ائتلافی تشکیل داد و برای بازگرداندن قدرت به آقای هادی وارد کارزار یمن شد.

از آن زمان تا کنون هیچ‌یک از طرف‌ها موفق نشده کنترل کامل کشور را به‌دست بگیرد، اما هزاران نفر کشته شده‌اند، میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند، وبا و بیماری‌های مرگبار دیگر همه‌گیر شده و سازمان ملل نه تنها طرف‌های درگیر که حتی حامیان آن‌ها یا فروشندگان سلاح به آن‌ها را متهم کرده ممکن است مرتکب جنایت جنگی شده باشند.

نبردهای یمن که از نقطه‌نظر بسیاری در عین حال به جنگ نیابتی بین ایران و عربستان تبدیل شده، این کشور را به یکی از بدترین بحران‌های معاصر در جهان کشانده‌است.

در پی حملات به تاسیسات نفتی عربستان که حوثی‌ها می‌گویند کار آن‌هاست، اما آمریکا، ریاض و کشورهای اروپایی می‌گویند کار تهران است، حوثی‌ها اعلام کردند تمامی حملات پهپادی و موشکی خود به عربستان را متوقف می‌کنند.

پنجم مهر ماه نیز روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داده بود ریاض با «برقراری آتش‌بس در برخی از نقاط این کشور» موافقت کرده است.

به نظر می‌رسد سفر اخیر آقای گریفیتس به یمن نیز در راستای تلاش‌های مجدد برای پایان دادن به نبردها صورت گرفته باشد.

نماینده ویژه ملل متحد روز گذشته در بیانیه‌ای گفته بود اقدام اخیر حوثی‌ها و آزادی ۲۹۰ زندانی توسط آن‌ها «به ایجاد فضای سازنده یاری می‌رساند و گامی برای اعتمادسازی در روند صلح در یمن است».

واپسین باری که طرف‌ها به توافقی دست یافتند در سوئد بود که از جمله قرار شد نیروهای مسلح از بندر حدیده خارج شوند و در این منطقه آتش‌بس برقرار شود؛ توافقی که البته به‌طور کامل اجرا نشده‌است.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان/ت
XS
SM
MD
LG