لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

عربستان تولید نفت خود را به «سطح قبل از حملات» رساند


یکی از تأسیسات آرامکوی سعودی
یکی از تأسیسات آرامکوی سعودی

عربستان سعوی می‌گوید تولید نفت خود را به سطح قبل از حملات به تأسیسات نفتی در ۲۳ شهریورماه رسانده‌است.

خبرگزاری رویترز از قول ابراهیم البوعینین رئیس بخش بازرگانی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، گزارش داده‌است که تولید روزانه نفت این کشور به حدود ۹٫۷ میلیون بشکه در روز رسیده و مقداری نیز افزایش داشته تا کاهش ذخایر استراتژیک نفت در کشور را جبران کند.

عربستان در ماه اوت، یک ماه پیش از حملات، بطور متوسط روزانه ۹ میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه تولید نفت داشت که هفت میلیون بشکه آن صادر می‌شد.

تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، ۲۳ شهریور هدف حمله قرار گرفت و حوثی‌های یمن بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفتند، اما عربستان، آمریکا و قدرت‌های اروپایی به صراحت اعلام کردند که ایران را مسئول این حملات می‌دانند. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌است.

حمله به تأسیسات نفتی، تولید عربستان را برای چند روز حدود ۵٫۷ میلیون بشکه کاهش داد و سپس مقداری افزایش یافت. آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته‌است، نشان می‌دهد عربستان طی ۱۰ روز اول حملات، حدود ۱۲ تا ۱۳میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را راهی بازار کرده تا جلو افت صادرات را بگیرد.

کپلر می‌گوید طی چند روز گذشته دوباره حدود ۳ تا ۴ میلیون بشکه به ذخایر راهبردی نفت عربستان افزوده شده‌است و هم‌اکنون حدود ۵۹ میلیون بشکه نفت در عربستان ذخیره شده‌است.

منبع: کپلر
منبع: کپلر


آقای البوعینین نیز گفته‌است، احیای تولید نفت به سطح دوران قبل از حملات، ۲۵ سپتامبر، حدود شش روز پیش تحقق یافته‌است.

رویترز می‌نویسد تولید ۹٫۷ میلیون بشکه در واقع تولید عملی کشور است، اما ظرفیت تولید نفت عربستان هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است که عربستان فعلاً از این ظرفیت مازاد استفاده نمی‌کند.

عربستان می‌گوید ظرفیت تولید نفت تا ماه آینده، نوامبر، به ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با حملات به تأسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد اوج گرفت و به حدود ۶۵ دلار رسید. روز سه‌شنبه، ۹ مهرماه، قیمت شاخص برنت حدود ۵۹ دلار و ۸۶ سنت است. عربستان حدود ۱۰ درصد از نفت مصرفی جهان را تولید می‌کند.

منابع: رویترز، کپلر، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG