لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

سازمان ملل:مذاکرات صلح یمن پنجشنبه در سوئد آغاز می‌شود


هیات مذاکره کننده حوثی ها با یک هواپیما کویتی راهی سوئد شد.
هیات مذاکره کننده حوثی ها با یک هواپیما کویتی راهی سوئد شد.

همزمان با ورود هیات مذاکره کننده دولت یمن به سوئد، دفتر یک مقام سازمان ملل متحد چهارشنبه ۱۴ آذرماه گفته است، دور تازه مذاکرات صلح یمن فردا در استکهلم آغاز خواهد شد.

دفتر مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در توییتی خبر آغاز این مذاکرات غیر مستقیم در سوئد را اعلام کرده است.

هیات ۱۲ نفره دولت یمن به ریاست خالد الیمانی، وزیر امور خارجه این کشور عصر چهارشنبه وارد سوئد شد.این در حالی است که هیات مذاکره کننده شبه نظامیان شیعه حوثی روز سه شنبه با یک هواپیمای کویتی و به همراه مارتین گریفیتس از صنعا، پایتخت یمن وارد استکهلم شد.

این دور از مذاکرات صلح یمن پس از شکست مذاکرات صلح درسال ۲۰۱۶ برگزار می‌شود. در آن مذاکرات طرف‌های درگیر پس از ۱۰۶ روز مذاکره به نتیجه نرسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان مداخله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای کمک به دولت یمن در مقابل شورشیان حوثی مورد حمایت ایران،هزاران نفر کشته شده اند و ۱۴ میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند.

پیش از سفر این هیات حوثی به سوئد، دو طرف درگیر در جنگ یمن با تخلیه ۵۰ مجروح حوثی به عمان موافقت کردند و شماری از اسرا جنگی نیز مبادله شدند.

به گزارش رویترز این دو اقدام در راستا افزایش اعتماد بین طرف‌های درگیر در یمن انجام شدند.

این مذاکرات در شهر ریمبو در ۵۰ کلیومتری شمال استکهلم برگزار خواهد شد.

دو هیات مذاکره کننده به صورت رو‌دررو و مستقیم مذاکره نخواهند کرد و فرستاده ویژه سازمان ملل تلاش خواهد زمینه لازم برای کسب توافق بر سر یک دولت انتقالی در یمن را فراهم کند.

رویترز میگوید، تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بر کسب توافق برای بازگشایی فرودگاه صنعا، مبادله زندانیان و تأمین آتش بس در بندر حدیده تحت کنترل حوثی ها متمرکز خواهد بود و دستیابی به توافق بر سر این موارد می تواند به به آتش بس گسترده تر و حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان و حملات موشکی حوثی‌ها به شهرهای سعودی منجر شود.

با استفاده از گزارش رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ خ
XS
SM
MD
LG