لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

سازمان ملل: تداوم محاصره، یمن را با بزرگ‌ترین قحطی جهان رو‌به‌رو خواهد کرد‎


یک کودک یمنی مبتلا به وبا (عکس از آرشیو)
یک کودک یمنی مبتلا به وبا (عکس از آرشیو)

مارک لوکوک، رییس بخش کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هشدار داده است، در صورتی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان به جلوگیری از ارسال کمک های انسانی به یمن ادامه دهد، این کشور با بزرگترین قحطی در دنیا در دهه های اخیر روبه رو خواهد شد.

به دنبال شلیک موشک به ریاض از سوی شبه نظامیان شیعه حوثی، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد به‌منظور متوقف کردن انتقال تسلیحات از ایران برای شورشیان حوثی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی به یمن را مسدود خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این اقدام ائتلاف عربی می تواند وضعیت در یمن را بسیار وخیم تر بکند چرا که هم اکنون هفت میلیون نفر در یمن با خطر قحطی روبرو هستند و ۹۰۰ هزار نفر نیز به وبا مبتلا شده اند.

طبق این گزارش، مارک لوکوک روز چهارشنبه به درخواست سوئد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد حاضر شد و پشت درهای بسته گزارشی در این زمینه به اعضای شورا ارائه کرد.

مارک لوکوک پس از این نشست به خبرنگاران گفت: به اعضای شورای امنیت گفتم اگر این اقدامات (محاصره یمن) لغو نشوند در یمن قحطی خواهد شد.

رییس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد تاکید کرده است: بزرگترین قحطی که دنیا طی ده های اخیر با آن مواجه بود رخ خواهد داد و میلیون ها نفر قربانی خواهند شد.

مارک لوکوک همچنین گفته است، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان تماس گرفته و خواستار از سرگیری فوری ارسال کمک های انساندوستانه به یمن شده است.

وی همچنین گفته است، برنامه جهانی غذا سازمان ملل هم اکنون در ماه، برای هفت میلیون نفر در یمن غذا تامین می کند. «آنچه اکنون نیاز داریم این است که محاصره کاهش پیدا کند و ما بتوانیم جان این انسان ها را نجات دهیم.»

در همین زمینه، سباستیان کاردی، سفیر ایتالیا و رییس دوره ای شورای امنیت، نیز گفته است، این شورا نسبت به وضعیت انسانی در یمن ابراز نگرانی کرد.

سباستیان کاردی اظهار داشت: اعضای شورای امنیت تاکید کردند، می بایست همه بنادر یمن از جمله بندر حدیده برای کمک های انسانی و دیگر نیازهای اساسی باز باشند.

این در حالی است که مارک لوکوک نیز گفته است، پیش از اعلام محاصره یمن در روز دوشنبه دسترسی به بنادر یمن کافی نبود.

وی اضافه کرده است، از روز دوشنبه تاکنون به هواپیماهای سازمان ملل نیز اجازه فرود در یمن داده نشده است.

این مقام سازمان ملل خواستار از سر گیری کلیه پروازها به صنعا و عدن شده است.

حوثی‌های شیعه که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند در سال ۲۰۱۴ در کنار نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین، پایتخت یمن را به تصرف خود درآوردند.

عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه برای مقابله با شبه نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۵ در یمن دست به عملیات نظامی زدند.

XS
SM
MD
LG