لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

«انتقال» نازنین زاغری به درمانگاه زندان اوین


نازنین زاغری پس از سه روز به مرخصی ، روز یکشنبه به زندان بازگشت.
نازنین زاغری پس از سه روز به مرخصی ، روز یکشنبه به زندان بازگشت.

گزارش‌ها حاکی است که نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران به دلیل حمله عصبی بیهوش شده به درمانگاه زندان اوین منتقل شده است.

خانواده خانم زاغری و یک زندانی سیاسی سابق ضمن تایید این خبر گفته‌اند، نازنین طی دو روز گذشته دچار حمله عصبی شده و از حال رفت.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، روز چهارشنبه در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه نوشته است: نازنین روز گذشته و امروز دچار حمله عصبی شده و از هوش رفت.

آقای رتکلیف اضافه کرده است: نازنین به درمانگاه زندان منتقل شده است و درخواست‌های متعددی برای انتقال او به بیمارستان ارائه شده است، ولی تاکنون با این درخواست‌ها موافقت نشده است.

نازنین زاغری روز پنجشنبه پس از دو سال و نیم زندان، سه روز به مرخصی آمد. اما وی روز یکشنبه به زندان منتقل شد.

ریچارد رتکلیف همچنین گفته است: پس از انتقال نازنین به درمانگاه گفته شده است که فشار خون او بسیار پایین است.

آقای رتکلیف با این حال می گوید، عوارض جسمی این حملات عصبی می‌تواند نتیجه یاس ناشی از بازگشت او به زندان باشد.

خانم زاغری در حالی به زندان بازگشت که خانواده وی امیدوار بودند مرخصی وی تمدید شود.

نازنین زاغری-رتکلیف روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. خانم زاغری از سوی سپاه پاسداران به همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم شد و دادگاه او را به پنج سال حبس محکوم کرد.

در طول بیش از دو سالی که از بازداشت و محکومیت نازنین زاغری در ایران می‌گذرد، بریتانیا بارها خواستار آزادی او شده و بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق این کشور نیز در سفر به تهران، خواستار آزادی خانم زاغری به دلایل بشردوستانه شده بود.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و گزارش‌هایی نیز درباره گره خوردن سرنوشت خانم زاغری با موضوع قدیمی اختلاف مالی دو کشور منتشر شده است.

پیشتر نزدیکان نازنین زاغری گفته بودند که یکی از مقام‌های قضایی به او گفته است تا زمانی که دولت بریتانیا بدهی‌اش به ایران را نپردازد او مشمول آزادی زودهنگام نخواهد شد.

پیش از این روزنامه تلگراف گزارش داده بود که دولت بریتانیا اعلام آمادگی کرده تا در ازای آزادی نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۷ میلیون دلار) پول به ایران بابت یک بدهی قدیمی بازپرداخت کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG