لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

«بازداشت ده‌ها تن» در اعتراضات جدید زاهدان به دست لباس‌شخصی‌ها


عکسی برگرفته از تصاویر ویدئویی درباره بازداشت‌های روز جمعه در زاهدان
عکسی برگرفته از تصاویر ویدئویی درباره بازداشت‌های روز جمعه در زاهدان

گزارش‌ها از زاهدان حاکی است که «نیروهای امنیتی لباس شخصی» از ساعت‌های پایانی هفدهمین جمعه اعتراضی، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تظاهرات هفتم بهمن زاهدان به ویژه نوجوانان و جوانان را در مسیر بازگشت به منازل‌شان به «شکل خشونت‌آمیزی» بازداشت کرده‌اند.

سایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، شامگاه جمعه با اشاره به «تشدید جو امنیتی طی هفته‌های گذشته و مخصوصا از روز جمعه هفتم بهمن ماه»، نوشت: «بازداشت‌های گسترده و فله‌ای شهروندان بلوچ در سطح شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی و امنیتی به شدت افزایش یافته است.»

این سایت همچنین با انتشار تصویر بازداشت یک معترض بلوچ به دست چند نیروی امنیتی لباس شخصی که عصر و شامگاه جمعه بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت، افزود: هویت این شهروند بلوچ «عبدالمالک سنجرانی ۲۵ ساله فرزند خدانظر خان» و اهل زاهدان احراز شده است.

به نوشته حال‌وش، عبدالمالک سنجرانی در خیابان آزادگان شهر زاهدان به همراه دو نفر دیگر در حال رفتن به خانه‌اش بود که به دست چهار نیروی لباس شخصی که سرنشینان یک خودروی زانتیای سفید بودند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد اما تاکنون از هویت دو شهروند دیگر که همراه او بازداشت شدند، اطلاعی در دست نیست.

در همین حال کانال تلگرامی رصد بلوچستان نیز از بازداشت گسترده معترضان به دست نیروهای لباس شخصی در زاهدان خبر داد و تاکید کرد که هفتم بهمن ماه و در ساعت‌های پایانی تظاهرات مردم در هفدهمین جمعه اعتراضی زاهدان «ده ها جوان بلوچ به دست نیروهای نظامی در حین بازگشت به منزل از مسجد مکی بازداشت شده‌اند».

کمپین فعالین بلوچ نیز با انتشار ویدیویی از لحظات بازداشت جوانان معترض در زاهدان، تاکید کرد که عصر جمعه «شماری از شهروندان بلوچ حین بازگشت به منزل از نماز جمعه مسجد مکی زاهدان توسط نیروهای نظامی» بازداشت شدند.

در این ویدیو، نیروهای امنیتی لباس شخصی در منطقه‌ای دورتر از محل حضور جمعیت معترض، در حال بازداشت خشونت‌آمیز تعدادی از جوانان معترض زاهدان هستند و پس از بازداشت آنها را به سمت خودروهای نیروهای امنیتی منتقل می‌کنند.

در جریان تظاهرات گسترده هفدهمین جمعه اعتراضی در زاهدان همچنین گزارش‌های متعددی از «تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای نظامی به سوی معترضان زاهدانی و منازل مسکونی در تقاطع خیابان‌های توحید و مدنی و نزدیک منزل مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی» منتشر شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از روز چهارشنبه پنجم بهمن ماه و در آستانه هفدهمین جمعه اعتراضی زاهدان، اقدامات گسترده‌ای را در سطح این شهر به اجرا گذاشتند و از جمله در بسیاری از مناطق زاهدان اقدام به استقرار نیروهای امنیتی و برپایی ایست بازرسی کردند.

با وجود فضای به شدت امنیتی اما روز جمعه هفتم بهمن ماه بار دیگر هزاران تن از مردم زاهدان بعد از شرکت در نماز جمعه اهل سنت در مصلای مسجد مکی و شنیدن سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، در خیابان‌های زاهدان تظاهرات کرده و شعارهای ضد حکومتی سردادند.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان از هشتم مهر ماه شکل گرفت، روزی که مردم این شهر پس از نماز جمعه اهل سنت قصد اعتراض مسالمت‌آمیز به «کشته شدن مهسا امینی و تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار» را داشتند اما با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری مواجه شدند که به کشته شدن نزدیک به صد تن از جمله چندین کودک منجر شد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هفته گذشته، جمعه سی‌ام دی ماه، نیز پس از برگزاری شانزدهمین جمعه اعتراضی زاهدان، در موجی از بازداشت‌های محله به محله اقدام به دستگیری شماری از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان زاهدان کردند اما تاکنون در متوقف کردن روند برگزاری جمعه‌های اعتراضی ناکام مانده‌اند.

XS
SM
MD
LG