لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

تعدادی از اعضای خانواده‌های دادخواه هدف «ضرب و جرح» و «تهدید» قرار گرفتند


زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از معترضان کشته شده در ایذه
زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از معترضان کشته شده در ایذه

در ادامه فشار و بازداشت خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده، عصر و شامگاه شنبه شماری از اعضای این خانواده‌ها از جمله «زهرا خواهر میلاد سعیدیان‌جو» و «سیامک اعظمی برادر سپهر اعظمی» در حملات جداگانه‌ای مورد ضرب و جرح قرار گرفته و «تهدید» شده‌اند.

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری معترض کشته شده در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، شامگاه شنبه ۲۹ مهر ماه در شبکه ایکس، توییتر سابق، از «تهدید به مرگ زهرا سعیدیان جو در خیابان و توسط «موتورسواران ناشناس» خبر داد.

خانم حیدری نوشت: «زهرا، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از کشته‌شدگان سال ۱۴۰۱، امروز در خیابان توسط چند موتورسوار ناشناس به مرگ تهدید شده است.»

او با اشاره به بازداشت چند ماهه زهرا سعیدیان‌جو، افزود: «زهرا پس از آزادی از زندان از محل کار خود در بیمارستان‌های کودکان مفید و کیان تهران نیز اخراج» شده است و «وضعیت او بسیار نگران‌کننده است.»

در همین حال زهرا سعیدیان‌جو که پس از بازداشت و آزادی مدتی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نداشت و به تازگی آن را از سر گرفته است، در صفحه اینستاگرام خود با اشاره تلویحی به اینکه مورد تهدید قرار گرفته است، نوشت: «اعلام مي‌کنم، من زهرا سعیدیان جو خواهر جاویدنام میلاد سعیدیان‌جو، هیچ مشکل جسمی و روانی ندارم، کاملا سالم و سلامت هستم و قصد خودکشی ندارم.»

خواهر دادخواه میلاد سعیدیان‌جو در ادامه متن منتشر شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من توی تمام سال‌های زندگیم هیچ‌وقت بیماری خاصی نداشتم و عملی هم انجام ندادم» و تاکید کرد: «امروز بیشتر از همیشه پر از حس و شور زندگی هستم.»

اشاره زهرا سعیدیان‌جو به ادعاهای مقام‌های حکومتی درباره معترضان کشته شده است که به ویژه در جریان سرکوب اعتراضات زن، زندگی، آزادی، در مورد بسیاری از معترضان کشته شده به دست نیروهای حکومتی، ادعا کردند که آنها به دلیل «مشکل جسمی، روانی، بیماری، خودکشی» و سوانح مختلف جان خود را از دست داده‌اند.

همزمان سیامک اعظمی، برادر سپهر اعظمی معترض کشته شده در کرج، نیز در شبکه اجتماعی ایکس، خبر داد که شامگاه شنبه مورد حمله قرار گرفته است.

برادر دادخواه سپهر اعظمی با انتشار تصویری از دست مصدوم شده‌اش، نوشت: «این اتفاق امشب برای من هم افتاد، جایی مهمان بودم، پیش دو تا آزادی خواه، یهویی ریختن خانه، درگیری شد» و «با بدبختی توانستیم از خانه بیرون برویم.»

سیامک اعظمی در ادامه ابعاد این حملات، فشارها و تهدیدها را گسترده و متوجه خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده خواند و افزود: «شروع کردن دارند ریشه همه ما را می‌زنند، و کسی نداریم حتی، چقدر تنها ماندیم.»

فشارها بر خانواده‌های دادخواه در چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته است و طی ماه‌های مرداد و شهریور، در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی»، ده‌ها تن از خانواده‌های معترضان کشته بازداشت یا احضار شدند و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آنها را از برگزاری مراسم سالگرد «منع» کردند.

شماری از خانواده‌های دادخواه نیز در حال حاضر تحت بازداشت قرار دارند. از جمله ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی معترض اعدام شده، از سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه بازداشت شده و با وجود گذشت نزدیک به دو ماه، همچنان تحت بازداشت قرار دارد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، همچنین امیرحسین کوهکن، وکیل ماشاالله کرمی را هم از ۶ شهریور ماه بازداشت کرده‌اند.

در مورد دیگری شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ شهریور با یورش به منزل خانواده جواد حیدری در روستای رحمت‌آباد قزوین، پدر هفتاد ساله و دو برادر این معترض کشته شده را برای مدتی بازداشت کردند.

فرزانه برزه‌کار مادر عرفان رضایی، هلیا و وحید کیا و معصومه آذری، خواهر و پدر و مادر و امیر کیا نامزد دادخواه حنانه کیا در نوشهر، مهسا یزدانی مادر دادخواه محمدجواد زاهدی در ساری، محمدحسین قیصری برادر محسن قیصری در ایلام، امید قدیمی برادر فواد قدیمی، نسرین علیزاده خواهر و محمد (کوروش) وزیری همسر دادخواه شیرین علیزاده در اصفهان، صفا عائلی دایی مهسا امینی در سقز، مهسا بصیر توانا خواهر دادخواه مهران بصیر توانا در فومن، احمد حسن‌زاده و سولماز حسن‌زاده، پدر و خواهر دادخواه محمد حسن‌زاده در بوکان تنها شماری از خانواده‌های دادخواه اعتراضات زن، زندگی، آزادی هستند که در چند ماه اخیر برای مدتی بازداشت شده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی تاکنون سوابق متعدد و طولانی از آزار، بازداشت و زندانی کردن خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده و معترضان کشته شده دارد و در مواردی خانواده‌های دادخواه را تا دهه‌های بعد نیز مورد آزار و تهدید و بازداشت و زندان قرار می‌دهد.

زندانی کردن ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری پدر و مادر پویا بختیاری معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ و مریم اکبری منفرد از خانواده‌های دادخواه اعدام شدگان دهه شصت از نمونه‌های برخورد دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با خانواده‌های دادخواه است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این در سال ۱۳۹۹ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی با پنهانکاری در مورد محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، حقوق خانواده‌های دادخواه و ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نقض می‌کنند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG