لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

ظریف: با تغییر «نگرش» آمریکا می‌شود در مورد زندانیان مذاکره کرد


وزیر خارجه ایران
وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی، گفته تغییر «روش و رفتار» آمریکا، مذاکرات میان تهران و واشینگتن، در مورد زندانیان را محتمل می‌سازد.

اشاره آقای ظریف به زندانیان دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی در زندان‌های ایران است که دولت‌های ایالات متحده بارهای خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند.

وزیر خارجه ایران به برنامه شبکه سی‌بی‌اس با عنوان «رویارو با ملت» گفته: چنین مذاکراتی، به‌ویژه از نظر مسائل انسانی، ممکن است، ولی برای این‌که چنین شود [آمریکا] باید نگرش خود را تغییر دهد».

ظریف می‌گوید «مهم است که دولت [دونالد ترامپ] توانایی خود برای ورود به مذاکرات محترمانه را نشان دهد».

او افزوده است «ایالات متحده باید یاد بگیرد چگونه با دیگر ملت‌های مستقل، به‌ویژه کشورهای مستقلی که بقای آن‌ها به آمریکا بستگی ندارد، رفتار کند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:09 0:00
لینک مستقیم

دست‌کم پنج شهروند آمریکایی، به دلایل و اتهام‌های امنیتی، در ایران در زندان هستند. ایالات متحده، وکلا و خود زندانیان اتهام‌های واردشده را رد کرده‌اند.

شماری از تحلیل‌گران و ناظران مسائل ایران، می‌گویند جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای «چانه‌زنی» با آمریکا و شماری دیگر از کشورهای غربی بهره می‌برد. تهران چنین چیزی را رد کرده‌است، اما تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مشابه در مورد دوتابعیتی‌ها، پس از آزادی شماری از شهروندان ایرانی‌آمریکایی، در آستانه آغاز «برجام»، ادامه پیدا کرد.

وزارت خارجه آمریکا بارها تاکید کرده ایالات متحده خواستار آزادی همه زندانیان آمریکایی در ایران است؛ که «به‌شکل ناعادلانه» در بند هستند. ایران اتهام «ناعادلانه بودن» احکام صادره را رد کرده‌است.

یکی از این افراد زندانی باقر نمازی ۸۱ ساله، از کارمندان پیشین صندوق کودکان ملل متحد است، که گزارش‌ها از وضع جسمی نامطلوب او حکایت دارند با این همه، تهران درخواست‌ها برای آزادی او را نادیده گرفته‌است.

مذاکره‌کننده وزارت خارجه آمریکا برای بازبینی توافق اتمی ایران روز اول فروردین گفته بود آمریکا در مذاکراتی دو جانبه با ایران در وین، ورای مسئله مرتبط با توافق اتمی، درخواست کرده که شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی آزاد شوند.

آقای ظریف در بخشی از مصاحبه خود با برنامه رویارو با ملت در شبکه سی‌بی‌اس، در مورد توافق اتمی نیز سخن گفته‌است. وزیر خارجه ایران در این مصاحبه گزینهٔ ازسرگیری «پرشتاب‌تر» فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی، در صورت خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را منتفی ندانست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که از توافق هسته ای با ایران به عنوان «بدترین توافق» یاد کرده، در دی ماه سال گذشته ضرب‌الاجلی را برای «رفع نقایص برجام» تعیین کرد که (۱۲ مه) ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

آقای ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».

مصاحبه آقای ظریف با شبکه سی‌بی‌اس، قرار است روز دوم اریبهشت ماه به طور کامل پخش شود.

برپایه گزارش‌های اروپای آزاد، رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG