لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۰

ظریف: اروپا نمی‌تواند در مورد برجام همیشه منتظر زمان باشد


به گفته وزیر امور خارجه ایران، «اروپایی‌ها در اعلام موضع خوب جلو آمدند اما برای اینکه هزینه کنند نیاز به تصمیم‌گیری دارند».
به گفته وزیر امور خارجه ایران، «اروپایی‌ها در اعلام موضع خوب جلو آمدند اما برای اینکه هزینه کنند نیاز به تصمیم‌گیری دارند».

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید اروپایی‌ها برای تبدیل مواضع «خوب» خود در قبال برجام به اقدامات عملی «نمی‌توانند همیشه منتظر زمان باشند».

محمدجواد ظریف عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، مواضع اروپایی‌ها در قبال برجام که پس از خروج آمریکا از این توافقنامه اعلام شد را «بسیار خوب» توصیف کرد.

وی با این حال گفت که «اما در تبدیل این مواضع به اقدامات عملی باید تصمیم بگیرند و نمی‌توانند همیشه منتظر زمان باشند».

وزیر خارجه ایران اضافه کرده که اروپایی‌ها در خصوص برجام «چند اقدام مثل قانون انسداد، اجازه دادن به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای تامین مالی و یا تشویق شرکت‌های کوچک و متوسط برای کار با ایران همکاری کرده‌اند».

به گفته وی، «اروپایی‌ها در اعلام موضع خوب جلو آمدند اما برای اینکه هزینه کنند نیاز به تصمیم‌گیری دارند که این تصمیمات وقت محدود دارد و نمی‌توانند همیشه منتظر زمان باشند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج کرد و در مردادماه نیز دور اول تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را بازگرداند.

آقای ترامپ از ناقص بودن برجام، پوشش ندادن برنامه موشکی ایران و همچنین آنچه که نقش مخرب تهران در صلح و ثبات منطقه‌ای خوانده است به عنوان دلایل خروج از این توافق هسته ای یاد کرده است.

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه نیز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که «اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است».

وی اقدامات اروپا در این زمینه را بیشتر «اعلام موضع» نامیده و گفته که «اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود».

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که باوجود وعده‌های مقام‌های اروپایی مبنی بر تلاش برای ادامه رابطه اقتصادی با ایران و حفظ شرکت‌های خود از مجازات‌های آمریکا، شرکت‌های بزرگ اروپایی در طول ماه‌های اخیر یک به یک از ایران خارج شده‌اند.

از آن جمله بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه گفت شرکت نفتی توتال فرانسه که امضا کننده بزرگترین قرارداد خارجی با ایران پس از برجام بود، به طور رسمی میدان گازی پارس جنوبی را ترک کرده است.

با این حال وزیر خارجه ایران در اظهاراتش در جمع خبرنگاران، اقدامات اخیر آمریکا از جمله تشکیل «گروه اقدام» در وزارت خارجه این کشور برای نظارت بر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را ایجاد «جنگ و فضای روانی» نامیده است.

ظریف مدعی شده که «آمریکا در دنیا منزوی است و این را همه بدانیم که آنها در حال دست و پا زدن هستند؛ قلدری می‌کنند و از تک تک امکانات‌شان برای اینکه بتوانند انزوای خود را جبران کنند، استفاده می‌کنند؛ اما حتما در این زمینه ناموفق خواهند بود».

منابع: ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG